• Svartfot

adoptivbarn=köpebarn

Hade en väldigt livlig diskussion med svärmor igår.
    Dock inte så givande..men.

Har aldrig hört ordet "köpebarn" innan och det sa hon var ett annat ord för adoptivbarn.
    Hur tänker man då?
    Är det verkligen ett ord som används?

Känns oerhört kränkande!
    Dessutom var det ju en hel del andra för mig konstiga tankar som kom fram hos henne...

Inte så roligt när jag själv är adopterad och har varit tillsammans med hennes son i lite drygt 10år. Kanske bla. därför vi inte är goda vänner.

♥♥Malte & Wilma♥♥
  • Svar på tråden adoptivbarn=köpebarn
  • Henrik28

Köpebarn används antingen som nedvärderande eller ironiskt.
    Ironiskt är det väl knappast.

• dio

Köpebarn? Aldrig hört uttrycket men tycker att det låter nedlåtande

Im Pretty Sure I got my car pregnant!
  • Kålrot

I förra veckan tyckte min 7-årige son att vi kunde sälja lillasyster, 3 månader gammal. Jag skrattade och sa att det går väl inte, jo sa han då, för en i hans skola hade föräldrarna köpt och hämtat på flygplatsen, enl. den pojken.
    Försökte då förklara att man köper ju inte barnet, utan betalar för tjänster runt om, tex administration och resor.

Vi har flera adopterade barn runt omkring oss, men jag har aldrig hört uttrycket köpebarn förr.
    Håller med er andra, det låter nedlåtande!

• s v e a

har en adopterad kompis som alltid säger att hans föräldrar har köpt honom då de inte kunde få barn själva...

Låter helsjukt även om det kanske är ironiskt från hans sida..
    Har dock aldrig hört detta uttryck innan jag träffade honom..

Samtidigt är det ju sant att man faktiskt köper ett barn, även om det inte är barnet man kanske betalar för. Sen är det ju betydligt mer invecklat än så. Som adoptivbarn vet man ju att man är planerad/efterlängtad eftersom föräldrarna har gått igenom en lång process för att få barnet...

Tror man inte ska prata att pengar är inblandat med för små barn då de lätt missupfattar...

• Jennie med ie

Man köper inte barn via adoption mer än man köper ett barn om man får det via IVF t ex...

• esperando

Fy va nedlåtande! *morr*

• spacebeare

?
    har aldrig hört det förrut har 2 adopterade kusiner så tycker att det borde dykt upp
    nä usch!

• Linastrumpan

Jag är adopterad och faktiskt tar jag inte alls illa vid mig av ordet köpebebarn. Det är inte ordet som är kränkande anser jag utan hur man säger det. Jag kan själv säga att jag är ett köpebebarn men självklart på ett humoristiskt sätt. Min dotter är ju också det på sätt och vis eftersom jag betalt en insemination för att få henne.
    Fast man ska nog passa sig för vad man säger, det är nog inte alla som uppskattar sådana typer av skämt. Det kan vara väldigt känsligt....

• palmblad

Har hört uttrycket. Hade en kollega som presenterade sig om adopterad och berättade att om man inte kan få barn, köper man ett i Indien t ex. Hon tyckte själv att uttrycket var okej, men vi jobbar på dagis o barnen fick ju en konstig uppfattning.

• palmblad

Många uttryck är fel, men antingen får man säga till eller ta det med en nypa salt. Jag har ett handikappat barn; biologisk om det nu spelar roll. Det tvistas om man ska säga handikappad, funktionshindrad, skadad... Man vet ju vad som menas, så länge det inte används nedsättande.

Svar på tråden adoptivbarn=köpebarn