Täcke och Kudde??
Heiij!!!
Ska iväg och köpa Täcke och Kudde till spjälsängen idag..
Funderar på om man ska ha syntet el dun till en nyfödd??
Sköt om er alla!!
Heiij!!!
Ska iväg och köpa Täcke och Kudde till spjälsängen idag..
Funderar på om man ska ha syntet el dun till en nyfödd??
Sköt om er alla!!
Vet inte, jag undar oxå men mest undrar jag över kuddens höjd till en 6 mån.
Jag har köpt en lite kudde på ikea som min 5 månaders använder sen har jag syntet täcke till honom o en extre filt om de skulle bli kallt
gravid34:
Jag var precis inne på ikea sida och kollade vad dom hade men hittade bara täcke och kudde som var rekomenderat från 1 år och uppåt...?
Jag får väl gå på Barnenshud el liknande och fråga dem, dom måste väl veta vad som är bäst.!!
Oki...hoppas du hittar va du söker
Om du e på Ikea så kolla på barnavdelningen där har dom mycke även för nyfödda
Ja det ska jag göra!!
Hmm vad jag har hörs så ska väl inte bebisar ha kudde va? Jag tror jag började använda kudde till min kille när han var runt ett år.
Jag har syntet. Det ska ju inte vara för varmt (ökar risken för plötslig spädbarnsdöd) och jag har inte sett några tunna duntäcken. Samma gäller kudden (dock ej ur värmesynpunkt utan den bör vara tunn för att de inte ska "försvinna" i fluffighet). Köpte i babybutik - har en IKEA-kudde som extrakudde vid maginfluensor och den är inte alls lika bra.
minna med magen-
Jo bebisar ska ha kudde för att dom inte ska få snett eller platt huvud.
Men vår dotter ville inte ha sin kudde, hon låg mest bredvid mig och ammade och vi bytte sida konstant så jag antar att det är därför hennes huvud behållt sin form, att hon aldrig legat stilla på samma sida huvudet för länge utan växlat mellan alla möjliga sovställningar.
Barn som sover på rygg kan ha en tunn kudde, de skall ligga högt på kudden, så att även axlarna får stör av den. Små barn som sover på mage eller vänder sig själva i sömnen skall inte ha kudde.
Nyfödingar skall inte ha täcke utan en bomullsfilt. De får inte bli för varma. Det är därför IKEA inte säljer täcken för barn under 1 år. (eller, det gjorde de inte för nåt år sedan iallafall när jag frågade)
Syntet är förresten bäst tror jag. Dun kan bli för varmt, tror dom brukar rekommendera att man inte använder det pga spd-ridsken, svårt med "tunga" täcken för bebisen. Sen så vet ni ju inte om eran lilla bebis har några allergier mot tex dun.