• Selmabus

Tatuera in symbolen "Tre kronor"??

Anses du det vara rasistiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-21 13:41:22:
    anseR....såklart!

• Svar på tråden Tatuera in symbolen "Tre kronor"??
  • Dinturiel

Nej.. tänker på hockeylaget...

• Pin up car cruiser

Tycker jag inte att det är.

• markattan

nej nej o nej...varför ska ALLT vara rasistiskt?

Herregud..bor jag i sverige så borde jag också få visa det...

Helst vill mskr att man ska gömma sig i garderoben för att man nämner sverige som sitt land och att man trivs...

• spikeygirl

Nej, jag hade automatiskt antagit att personen ifråga var en fanatisk hockeyälskare...

• Skruttisen2

tänker oxå på hockey

Mamma till världens underbaraste Miranda 060805
  • jacke83

Jag tycker inte det men i dagens sverige får man inte tycka så för då trampar man någon på tårna.

Tre kronor är en uråldrig symbol för den svenska kungatronen. Enligt myten har det svenska kungariket uppkommit genom sammanslagningen av tre kungariken och den svenske kungen kallades länge Svea, Göta och Vendes konung. Det finns emellertid fler länder som gör anspråk på vendernas rike, vilket den svenske kungen faktiskt aldrig varit herre över.

• Selmabus

min sambo vill tatuera dem...har inget med hockey att göra, däremot militären!

• Selmabus

tlläggas skall väl oxå att jag själv inte anser att det är rasistiskt o uppenbarligen inte han heller, men det känns som att en del kan tycka att det är en rasistisk symbol.

min karl, som säkert många andras här inne, hade the time of his life när han gjorde lumpen....han vill tatuera in de tre kronorna o M71 skrivet under mellan skulderbladen

• markattan

folk ska skita i om jag så gaddar in en sverigeflagga på hela armen......fattar inte varför allt ska vara så tabu....blä...

• Dramaonline

Nej.

Det finns väl ingenting i den symbolen som säger nåt om att man tycker att personer av olika hudfärg har olika värde, eller bör hållas åtskilda, vilket är vad rasistiskt står för.

Man måste ju inte ens vara emot invandring eller invandrare bara för att man bär tre kronor på kroppen.

Det säger väl egentligen inte ens att man vill hävda Sverige på bekostnad av andra länder. Bar att man har en personlig koppling till Sverige. För det är ju ändå en nationell symbol. Via hockey eller via lumpen, men ändock Sverige. Ett visst mått av patriotism tycker jag vi borde få tillåta oss.

Man kanske vår vara beredd på att redogöra för sina åsikter förstås, för att en massa skinnskallar försöker lägga beslag på våra nationella symboler, men ärligt, de är ju våra, allihopas, inte bara deras.

Svar på tråden Tatuera in symbolen "Tre kronor"??