• Mirris

Tomträttsavgäld, va är det ?

Vad betyder det när det står "Tomträttsavgäld" på en husannons?

Det är ett radhus och denna avgiften skulle va på 6210:-... om man sen kollar på "boendekostnad" för just detta objekt så finns det en avgift som heter "tomträttsavgift" och är då på 518:-
    Är det nån annan avgift eller är det samma??? Eller betalar man en engångsumma på 6210:- när man köper huset eller vad????

• Svar på tråden Tomträttsavgäld, va är det ?
  • BROCCOLLI

Vi betalar nån tusenlapp varje månad (mannen sköter inbetalningarna så hoppas jag inte ljuger nu ) för den lilla, lilla gräsplätten vi har utanför villan! Vi bor i kedjehus så det är väl därför. Har köpt ett nytt hus med jättestor trädgård - som vi inte ens behöver betala för, för det är en "vanlig" villatomt! känns så fånigt att betala för en liten gräsmatta där man bor

• Axels och Annies mamma

Tomträttavgäld betyder att det är kommunen som äger marken som huset står på och man har avtal med kommunen på längre tid och betalar en sorts markhyra, jag antar att den är 518:-/månad dvs 6216:-/år

• Redbit

Det vansinniga med tomträttsavgäld är att man inte bara betalar hyra till kommunen för markplätten - man får dessutom själv betala fastighetsskatt för tomten! Så vad går hyran till???

• Mirris

Aha!!! Då fattar jag!

En annan fråga .. varför i hela friden är det så dyrt med RAD/KJEDJE hus?? Ofta mycket dyrare än en villa!

Min dröm är ett radhus, men dom kostar mellan 1,5-2,5 miljoner här i Örebro.. helt sjukt

• BROCCOLLI

Det är sant, det har blivit jättedyrt När vi köpte vårt kedjehus i värmland köpte vi det för 780 000:-, nu 4 år senare kan man få 1 200-300 000:- för det, kul när man ska sälja det alltså

• Redbit

Problemet är ju att man måste skaffa sig något nytt att bo i om man säljer, det är inte heller så billigt nu.

• Mirris

Ja hur man än vänder sig så är rumpan bak!!!

Jag hade ju maximal otur när jag flyttade till den här lägenheten! Just som jag flyttade så ändrade Bostadsbolaget på sina regler.

Förut fick man en poäng/dag man bodde inom ÖBO.. när jag flyttade så ändrade man så man får en poäng/dag man bor i SAMMA lägenhet!

Så vips hade min 4000 poäng förvandlats till 0.. har nu växt till dryga 1000, men jag får vänta LÄNGE på att få ihop så pass så jag kan flytta härifrån till ett bättre område!

Så nu gå rjag verkligen och funderar på om man skulle kunna få ett lån, jag kan nog få på dryga 7-800 000... men va får man för det? Inget särskilt.

Jag vill bo kvar i samma kommun, eftersom jag har barnomsorg på natten o det inte finns i alla kommuner.. och så bor ju sonens pappa här o han vill nog inte att jag drar iväg nånstanns

Knepigt det här!!!

Svar på tråden Tomträttsavgäld, va är det ?