• Rastafairy

Skolans fiskgratäng.

med orange täcke Den va såå god med potatis citron och ärtor till.

Nån som vet hur man gjorde den?
    Det var alltså ett orange "gojs" uppepå.

• Svar på tråden Skolans fiskgratäng.
  • Flutterby

Ingen aning! Men jag kan fortfarande längta ihjäl mig efter skolans sprödbakade torsk med remouladsås! Kan någon receptet på den såsen, så svimmar jag av lycka!

• Flutterby

rastafairy: fast det låter inte rätt! Gräddfil möjligen, men det var dill bl. a.

• bustjejen

Jag tror det var Fransk fiskgratäng man fick på skolan. Det ska finnans mix för det i butikerna

• Rastafairy

ja vet men ja hitta inte..vart letar man efter mixen?

hmm ja kollade iaf en skolmatsedel i dag o såsen skulel va gjorde på de...men hmm kanske va gräddfilsås :D

• tinis77

Är nog mandelfisk du menar. Köps halvfärdig från grossist, bara köra in i ugnen. Vet inte om det finns att köpa i affär.
    Jobbat i skolkök..

• tinis77

Remouladsås

2 dl crème fraiche
    2 rågade msk majonnäs
    3-4 msk bostongurka eller hackad ättiksgurka
    2 msk kapris
    3 msk hackad persilja
    1 tsk dragon
    salt
    svartpeppar

• Flutterby

tinis: 1000 tack, men den vi fick i skolan var inte alls så avancerad! Ingen gurka i.

• MajaLarsson

tinis: den vi fick va med gurka å har i flera år letat recept som kan likna den! ringt till restauranger men där va d så himla avancerat!

ska d va torkade örter??

om jag bjuder min sambo på skolans remouladsås så friar han nog!!

• tinis77

När jag gör hemma så brukar jag ta majonnäs, creme fraiche, hackad gurka, fryst persilja, torkad dragon, salt och cayenne.

• MajaLarsson

bra, då MÅSTE man inte ha kapris i då!? för d har jag aldrig smakat på vad jag vet...

TUSEN TACK!!

• tinis77

Nä, jag har aldrig kapris, gillar inte det.. Fast i äkta remoulad är det kapris i.

• Rastafairy

japp Orange fiskgratäng med dill å räkor :)

De är ett täcke över fiskblocken som är orange. den hette på skolmatsedeln "fiskgratäng med dill å räkor".

• tinis77

Den enda oranga fiskgratäng jag sett hette mandelfisk... Nu måste jag nog exprimentera lite i köket. = ) Kan det kanske va creme fraiche med chilisås?? Ska göra fiskgratäng idag...

• Rastafairy

nä den va knallorange o inte innehöll de nå mandel?

men de kan va som nån sa "fransk" fiskgratäng..de lär väl finnas nån mix för det..skall kika :)

• Tildena

jobbar i skolkök. och den fiskgratängen som jag minns från min skoltid var mandeltorsk. den finns i frysdisken. Vi gör gurksås på majonnäs och gräddfil och bostongurka och salt och peppar.  enkelt och gott *s*

Svar på tråden Skolans fiskgratäng.