• Moder Sol

Vilka värden räknas som högt blodtryck?

Hej är det någon här som har koll på vad normalt blodtryck är för värden? Var går gränsen för högt blodtryck?

Jag hade 129/73 när jag mätte på min farmors blodtrycksmätare. Jag ser stjärnor vid ansträngning, tex när jag går uppför en backe, eller trappa. Jag undrar vad det beror på?

• Svar på tråden Vilka värden räknas som högt blodtryck?
  • Kakan83

undertrycket ska inte vara över 85 då är det högt. Ditt blodtryck är alldeles normalt.

• SysterHedvig

du har ett normalt tryck, 120/70 är WHO's måltryck

om du ser stjärnor kan det bero på ett blodtrycksfall

• Moder Sol

Är det någon som vet gränsen för övre värdet? Enligt sjukvårdsrådgivningen.se så är det övre värdet av större betydelse än det undre (till skillnad mot det man trodde förr), de har dock inte angivit några siffror på den sajten.

• Moder Sol

Men blodtrycksfall har man väl bara vid lågt blodtryck och när man reser sig upp från liggande så vitt jag vet. Om jag har normalt blodtryck, varför ser jag då stjärnor...

• Kakan83

Moder Sol

Jag var inne akut senast igår pga av att jag har högt blodtryck. !40/92. Så du behöver inte oroa dig. Mitt blodtryck gjorde dom inget med. det enda jag ska tänka på är att inte resa mig för snabbt och dricka mkt vätska. Även fast att jag inte är törstig.

Läkaren sa till mig igår att det är undertrycket som är det vesentliga. Det är även det vi har fått lära oss i skolan. (Läser till uska)

Men i vilket fall som helst du ska du inte oroa dig över ditt tryck. det är alldeles perfekt!

• Kakan83

Moder Sol

Har du svimmningskänslor i samband med stjärnorna?

• Moder Sol

Tack för ditt svar kakan! Nej, jag har inga svimningskänslor och flimmret eller stjärnorna kommer i samband med att jag anstränger mig. Är det verkligen blodtrycksfall?
    Vad säger du som studerar vård?

• Bellan

Över 140/90 räknas som högt blodtryck. Jag hade runt det min förra graviditet och märkte inte ens av det. Det räknades även som ett förhöjt tryck.

• Kakan83

Moder Sol

Ja du, jag vet faktiskt inte om det kan vara det. Om jag tänker på mig själv och hur jag känner när jag får mina blodtrycksfall så känns det som att jag ska gå rakt i golvet. Känns precis som när man svimmar. Men vi alla upplever det ju olika och det du känner kan ju vara ett blodtrycksfall, fast kanske inte så jätte kraftigt. Kan förstå att det känns obehagligt dock.
    Om jag hade varit i din sits så hade jag ringt till BM och pratat med henne. Hon kan mkt mer än vad jag
    Lycka till!

Svar på tråden Vilka värden räknas som högt blodtryck?