• Tinny

Pilatesmatta?

Hejsan,

Jag tänkte börja med lite pilates, tänkte att det skulle gå bra med min yogamatta men tyckte underlaget blev alldeles för hårt med det. Så nu funderar jag, bör man köpa en pilatesmatta? Är det mycket bättre egentligen, eller kommer det också kännas väldigt hårt? Vill ju inte slösa massa pengar...

• Svar på tråden Pilatesmatta?
  • Malin1976

Oj, min matta är en kombinerad yoga/pilatesmatta. Är det stor skillnad på tjockleken?

• Tinny

Jag har kollat runt lite och de flesta yogamattor verkar vara runt 0,något medan pilatesmattor snarare är 2 cm.

• Malin1976

Jaha, min är nog 1-1½ (casall) så den är väl hälften då.. Eller mitt i... Funkar bra iaf!

• 1 tu 3

En ordentlig Pilatesmatta bör vara ca 1½-2 cm tjock. Den bör vara tjockare än en Yogamatta för att man rullar och gör så mycket övningar i ryggläge och är då mattan för tunn så kan det påfresta kotorna.

• Tinny

Okej, så det är bättre att köpa en pilatesmatta då? Det är värt pengarna och sådär? Jag har även märkt när jag ligger på yogamattan att det känns väldigt hårt mot huvudet, blir det bättre på en pilatesmatta, eller måste man använda kudde ändå?

• lillagryn2

Hej!
    Pilatesmattorna är tjocka för att man ska kunna ligga på dem utan att det skaver mot någon kota eller höftkam när man ligger ned. Yogamattorna är mest till för att det ska vara rent och friktionsfritt där man tränar. Eftersom man står och stödjer på handlederna är en tunn matta nödvändig för att inte skada/överanstränga handlederna. Alltså behöver man olika mattor. Halkskyddsmattor som man har under golvmattor är förträffliga yogamattor, kan jag tipsa om. :)

• lillagryn2

Ursäkta min svenska ovan...

Svar på tråden Pilatesmatta?