• therre

alfakassan efter studier?!

nu har jag tagit mej i kragen och börjat studera igen. jag har aldrig hunnit läsa klart något ämne på gymnasiet så jag undrar.. nu när jag läst klart tre år av gymnasiet på komvux. visst blir man med i alfakassan då? eller när ska man anmäla sig dit? vad är då lägsta ersättningen när man går t.ex praktik via arbetsförmedlingen eller andra utbildningar som har samma ersättning som stämplingen? ska också tillägga att jag kommer vara över 20 när jag är klar samt kommer jag också att jobba nån dag varje månad.

• Svar på tråden alfakassan efter studier?!
  • Mymlisen

Om du anmäler dig som arbetslös hos arb.förmedlingen när du har slutat studera så kan du efter 90 dagar gå med i alfakassan på studerandevillkoret. Det kan du prata med din handläggare på af om, men har för mig att det ska gå ganska automatiskt.

• Mymlisen

glömde ersättningen, den är på max 320 kr per dag.

• therre

mymlisen -> måste man gå praktik eller utb. för att få den eller är det okey om man bara är arbetssökande? vad beror på hur stor ersättningen är?

• Jenniefager

Till mig sa det att man måste ha avslutat gymnasiet och ha fyllt 20 år. Fick ALfakassan för ca 2 månder sedan så det är nog samma regler än...

• Poena

Det räcker om du är arbetssökande. Du behöver inte ha praktik el dyl. Om du har praktik eller åtgärd får man istället pengar från Försäkringskassan. Är lite osäker på villkoren, för jag vet många som t ex pluggat på högskolan och inte tagit ut sin examen och inte får pengar pga det, men om ni säger att det räcker attt man gått ut gymnasiet så är det säkert så..

• Jenniefager

Jag har praktik nu och har aktivitetsstöd från FK. Men om du inte gått ur gymnasiet är det kanske svårt att få Alfa-kassa? Tyvärr räcker dte inte med att stå som arbetssökande. Om du ändå får det så blir det mycket mindre pengar...

• therre

jenniefager -> jag tänkte hur det blir efter jag läst klart på komvux. om jag läser in gymnasieämnena då borde det väl räknas som att jag gårr gymnasiet och att samma regler gäller då, eller hur?

• Jenniefager

Det är det jag inte vet.. För han förklarade tydligt för mig att man måste ha gått ur gymnasiet. Men eftersom du läser in det borde det ju räknas! Tycker jag iaf... Ring du till AMS och hör!

• therre

jenniefager -> du menar arbetsförmedlingen? ja, jag får gå dit till veckan. har ju nyss börjat så det tar nog ett tag innan jag är klar *s*

• Mymlisen

Man måste inte ha gått ut gymnasiet, däremot så måste man ha avslutat studier som har varit på ett läsår och är csnberättigade, när man slutar så får man ju ett slutbetyg/intyg på det man har pluggat, och det är det som räknas. Om du mot förmodan skulle hoppa av studierna och inte få ut ditt betyg/intyg så får du inga pengar.
    Det räcker att bara vara arbetssökande.
    Lycka till med studierna.

• therre

mymlinsen -> det räcker med att man bara har 'bidraget' från csn och inga csnlån, va?

• Mymlisen

therre: som jag tolkar det så ja, dock har jag tagit lånet, så jag kan inte lova till hundra, men försök att ringa alfakassan och fråga, kan vara lite svårt att komma fram, men värt ett försök iaf

• therre

får nog göra det :), men det borde nog gå i alla fall :)

Svar på tråden alfakassan efter studier?!