Hur gör ni med bäddset?
Hur gör ni för att få nya bäddset att vara sådär mjuka och sköna som de kan bli när man har sovit in dem?
När man köper nya bäddset är de alltid så sträva! Jag lyckas sällan få dem mjuka och lena.
Hur gör ni?
Hur gör ni för att få nya bäddset att vara sådär mjuka och sköna som de kan bli när man har sovit in dem?
När man köper nya bäddset är de alltid så sträva! Jag lyckas sällan få dem mjuka och lena.
Hur gör ni?
Tvättar dom och sover i dom
tvättar dem i mjukmedel!
tvätta dem så stärkelsen försvinner
ibland kan det räcka med att strycka bäddsetet ett par gånger, då brukar det bli mjukt.
Men hur tvättar ni dem? 60, 90 grader? torktumling?
90 gr, skölj, tumla, upprepa!
Jag tycker det verkar vara olika från lakan till lakan. Vissa blir mjuka av sig själv och andra blir aldrig mjuka. Kanske beror på hur de vävt tyget eller nåt.
Jag tycker att även nya är mjuka, men det kanske beror på att jag bara väljer mjuka material...
Och jag tvättar dem i 60 grader + mjukmedel innan jag använder dem.
Och jag som tycker att det bästa som finns är riktigt sträva, hårda lakan, nästan så det river lite. Gärna stela som papper så det blir som ett litet tält i stället för att klistra sig mot kroppen. Skulle aldrig få för mig att tvätta lakan med mjukmedel
Så olika man är...
Tack för alla tips! Ska prova att tvätta dem i 90 grader och sen göra samma sak igen.
Förresten, krymper inte sängkläderna om man tvättar dem i 90 grader?
All bomull krymper i första tvätten 60 eller 90 grader. Men hur mycket beror på kvaliteten på tyget. Allt mellan 2-15% är normalt. Vissa tryckta tyger är tvättade innan trycket och krymper därför nästan inte alls. Men kör du dem i 90 grader en gång så är de färdigkrympta sen.
Jag älskar sträva, nymanglade lakan! Skulle aldrig använda mjukmedel, det är det värsta jag vet. Även till kläder.
Nu hjälpte jag dig inte alls ts.
Men jag tror på tvätt och torktumling som flera andra har föreslagit.
hehe, alla har ju olika smak. Själv får jag panik på sträva lakan, kliar över hela kroppen, men tack för hjälpen allihopa!
Håller med Florentina, sträva lakan och handdukar känns rena. Dock tvättar jag nya lakan före användning. 60 grader och torka, inte tumla. Tumling gör allt så mjukt att det känns smutsigt igen.
Tvättar dem med sköljmedel, sedan tumlar