• MSJ

Min hund har klåda och sår på hela kroppen vad kan det vara?

Min hund har klåda och sår på hela kroppen,
    jag var hos veterinär igår.
    Veterinären trodde att han hade nån parasit så
    jag fick Advocate spot-on lösning.
    Dom tog hudprov som inte visade nåt men han trodde
    ändå det var nån parasit!
    Jag frågade om nåt klådstillande eller antibiotika
    som han verkar lida och ha ont!
    Men veterinären tyckte inte att det behövdes!

Vet ej vad jag ska göra, funderar att åka till
    nån annan veterinär imorgon!

Har ni nåt tips, vad kan det vara???

• Svar på tråden Min hund har klåda och sår på hela kroppen vad kan det vara?
  • giz den allsmäktige

skabb........ antar att du fick en metalfärgad flaska som du ska blanda med vatten å spola hunden i en gång i veckan 3 gånger???
    kommer inte ihåg vad den heter men fick du inte det så ring i morgon å be om skabbtvätt.

• MSJ

Jag fick ingen skabbtvätt men den spot-on lösning
    jag fick ska ta bort skabb också.

Men hur lång tid tar det innan han blir bättre
    om det nu är skabb??

• FridaE

Har ni bytt foder eller nåt? Jag tänkte om han kunde vara allergisk eller nåt? Men om han fått samma foder hela tiden borde det ju inte bara uppkomma.

• qaz

låter som skabb.hundar kan annars bli allergiska som oss.en kompis collie blev allergisk mot plast mattor!

• Korpan

spot-on tar INTE bort skabb.. om det inte är en alldeles ny och superbra sort!

Och har hunden sår och klåda/irritation så får man som standard/regel någon antibiotika eller annan klåd-stillande medicin. Gå till en annan veterinär!

• MissBlaise

Av ren erfarenhet så hade min mammas hund otrolig klåda på magen av sitt hundfoder. När det byttes blev hunden "klifri" hon åt doggy innan bytet. Men som sagt det varierar ju från hund till hund.

• glad o go

det kan va våteksem oxå och då ska du testa aloe vera salva det brukar funka men inte om det är skabb men försöka duger!! veterinären fårinte rekommendera aloe vera för det är inte bevisat att det har en medicinsk effekt men jag testade det på min hund och efter tre dagar var hennes eksem borta!!!

• Skusan

Hmm fick en spot-on behandling mot rävskabb till min hund förra året, så visst finns det spot-on behandlingar just för att baden i liniment och sprutor är jobbiga både för hunden och ägaren, sen går ju forskning framåt. Men jag minns inte namnet på den bara...

• gemelli

Har ni kollat sköldköteln?

• Karii

En kompis hund har klåda under pälsen, och sår. Hon får någon slags homeopatmedicin mot detta, och det har fungerat i flera år nu. Vet inte vad det är, kan kolla det om det är av intresse, men inte just nu för nu är det ju natt! Det finns homeopater som behandlar djur...

• Ailajk

Hej, haft samma problem med min hund...fick antibiotika och ett annat antibiotika av min vetrinär som skulle stilla klådan. Hon trodde han var allergisk vilket jag redan misstänkt, så jag hade 2 veckor innan bytt foder. Det är antagligen spannmål min hunds mage inte tål.

www.nordichundfoder.com/

kolla denna sidan, jag har just nu nordic glutenfria/spannmålsfritt och oj oj oj, en helt annan hund. Han ÄLSKAR sitt foder och har blivit helt bra. Han får allt han behöver i det och börjar till och med bli lite fet =)

Detta är innehållet ;

Nordic Nordic Lam och Ris innehåller:
    Lamm, Ånkokt Kornris, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Melass, Mineraler och Vitaminer
    Prova färskfoder

• Rigmor Mortis

...kanske bör tillägga att det är ganska vanligt bland schäfrar att få hudproblem (min veterinär kallar det till och med schäfersjukan). Kortison och antibiotika brukar hjälpa, och så får han inte bada.

• Korpan

min veterinär hävdar bestämt att det inte finns någon spot-on som funkar mot rävskabb.

• MosieSassa

Vi har 3 hundar, 2 st av dem är allergiska. Den äldsta har magproblem (kom efter ca 2 år, konstaterat allergiskt mot kyckling) så det kan visst "bara komma", de kan ha haft mindre reaktioner tidigare och sen blossar det upp rejält.
    Vår mellanhund hade rejäl klåda och sår på hela kroppen som han rev upp. Vi gjorde ett pricktest hon veterinären och det visade sig att han bla var allergisk mot 3 olika kvalster och katt. Båda hundarna går på cortison och "mag-hunden" har även en annan sorts medicin och "kli- hunden" blir hypersencibiliserad.
    Om din hund kliar och river väldigt mycket så sätt på ett par barnstrumpor på baktassarna, det gjorde vi med vår, de kan fortfarande klia men det river inte hål. Om det inte hjälper med ohyrebehandlingen så fråga om det inte kan vara bra att starta en allergibehandling. I början av en allergibehandling så brukar man byta foder, våra äter Hills D/D foder, dena ena med duck & rice och den andre med sallomon & rice. Båda våra "vovvor" mår bra nu.

• smaragden

Ett KANON tips till dig och din vovve kommer att tacka mig el. dig om du köper..räddningsdroppar, alltså bachblomsterdroppar..så jävla bra mot sånt..60-100 kronor hos någon terapeut´, typ homopat..lovar skit bra..mot hudutslag, klåda, sår, svamp etc.

Svar på tråden Min hund har klåda och sår på hela kroppen vad kan det vara?