• Spökboll

nya 30+ som arbetar på barn nr 1 som missat de 1002 sidorna i gamla tråden:-)

Hej!

Hittade tråden "30+ som arbetar på första barnet" och tänkte: åh, precis en tråd för mig!! Läste också trådstartaren och kriterierna för tråden är hur underbara som helst!

MEN sedan insåg jag att tråden hållt på ett tag... 1002 sidor, inget man läser in på en timme eller så... Dessutom känns det lite som man klampar in bland folk som redan känner varandra så väl.

Därför tänkte jag så här: Kanske finns det nya 30+are... (eller gamla också för den delen)

Så, vad säger ni?

• Svar på tråden nya 30+ som arbetar på barn nr 1 som missat de 1002 sidorna i gamla tråden:-)
  • Geken

Gärna jag också!
    Känner precis som ni att man missat en del i gamla tråden... Hur som helst. Jag är dryga 30 år och har efter ett år insett att det här med att få barn inte är gjort i en handvändning. Fått remiss till fert utredning och ser fram emot den med blandade känslor.
    Ni då?

• Atrix

Jag vill också gärna vara med! Har gäststpelat i "originaltråden" men kom in alldeles för sent för att komma ikapp. Är 30 och har just börjat utredning.

• OZgirl

Jag henkar på... jag är 32 och ska på utredning i november...
    Började "göra barn" i mars förra året, blev gravad i september, ma i november, sen har det inte hänt nånting.

Varför kan det inte bara vara lätt och enkelt?!

Blondes have more fun!
  • Spökboll

Vad kul! Då är vi ju iallafall några stycken!!

Vi har försökt bli gravida sedan april förra året (vi är båda födda 74) och har också precis påbörjat vår utredning. Ska på ultraljudsundersökning med koll av äggledare ohc allt vad det nu är och min man ska kolla sina små "kompisar" så att de är simkunniga i mitten av oktober.. Har redan ätit en omgång pergotime, utan framgång uppenbarligen Idag påbörjade jag dubbeldos, i väntan på utredning.

Det är verkligen med blandade känslor, det här med utredning. Samtidigt som man vill få svar (kanske iallafall) på varför det dröjer så för oss vill man samtidigt inte få något "hemskt" svar.

Samtidigt så mår man ju så där ändå.. det finns ju ständigt med en. Dessutom sprutar de allra flesta av mina vänner ur sig barn just nu!! Jättekul för dem men...

• Geken

Är det någon mer än jag som bor i sthlm? Lite nyfis bara...

• lillajag2020

jag vill gärna oxå vara med:)

jag fyller 31 i december,o har börjat utredning,på tisdag gör jag hormon prover,o sen 12/9 2006 stog jag i kö för titthållsop. p.g.a. misslyckad spolning.

• EHel

Hej!

Jag behöver nog skriva av mig lite...eller mycket!? Skulle tycka det var intressant med lite olika infallsvinklar och diskussioner, och inte bara "klappar på axeln" som ändå är det vanligaste här i forumet.

Jag är 30, och vi har försökt i 3 år. Har inte hittat något fel på utredningen. Genomgått 4 inseminationer - alla misslyckade - dessutom 2 medicineringar för insemination då de inte kunde fullfölja. Har gjort en avbruten IVF - eftersom jag blev överstimulerad - och en fullständig IVF. Den lyckades och i 12 härliga veckor var vi gravida och försiktigt lyckliga. Det slutade med missfall och jag hade aldrig i mitt liv trott att det skulle vara så jobbigt - varken medicinskt just då, eller rent psykiskt nu efteråt.

Nu har vi sedan missfallet i slutet på juli inte gjort något alls. Vi ska dock träffa vår läkare på tisdag och diskutera, men jag vet inte ens längre om jag vill. Hur länge ska man orka fokusera, medicinera och hoppas? Jag undrar ibland om jag förändrats eller om det är medicinerna som gör det? Jag har ju trots allt i princip varit under medicinering i nästan två år, och undrar om det verkligen är så bra. Är det ingen mer än jag som gått upp massor i vikt?? Jag tränar mycket, och lever relativt nyttigt i övrigt, och så inte nog med att man inte kan få barn, man växer dessutom ur byxorna snabbare än de som är gravida! :(

Jag funderar på om vi inte i stället för att fortsätta försöka måste försöka acceptera vår situation och gå vidare.
    Som det är nu är det inte hållbart - kan träffa vänner som berättar att de väntar barn och jag känner att jag aldrig mer vill träffa dem. Självklart är jag glad för deras skull, men det hjälper inte - jag blir så himla ledsen. (Man kan ju inte gärna säga att man inte vill prata med dem heller.)Att träffa bekanta som ska få barn samtidigt som vårt var beräknat är nästan olidligt! Det blir ofta på med en mask, och så gråter jag när jag kommer hem. Förresten blir gråten också mer och mer ovanlig - det har övergått i en helt annan, djupare sorg och hopplöshet.

Har under senare delen av den tid vi föröskt läst en hel del här inne. Jag förvånas över att det i princip inte existerar några diskussioner / funderingar kring några etiska och liknande frågor. Jag funderar massor. Det är också en orsak till att jag nu vill bromsa in - jag behövde fundera om från början efter missfallet. Dock känner jag att jag kan fundera hur mycket som helst, men jag kommer ingenstans.
    Funderar mycket kring vad som skulle kunna bli bättre med ett nytt försök, de har ju tagit det bästa ägget efter långtidsodling, och inte ens det gick ju hela vägen. Är det då någon idé att använda de som hamnade i frysen?? Dessutom är ju statistiken för FET inte speciellt bra. Ska vi prova en helt ny omgång?? Ja, frågorna är oändliga, men svaren helt obefintliga.
    Utöver detta vill jag komma fram til "rätt" beslut om hur vi skall gå vidare snabbt. Detta eftersom ingen av oss blir yngre - jag vet att jag i sammanhanget är rätt ung men det känns viktigt för mig att inte vara speciellt mycket äldre om jag blir förälder.

Om ni orkade läsa hela inlägget, så vill jag hemskt gärna era synpunkter. Hur mår ni? Hur resonerar ni?.....

EHel

Svar på tråden nya 30+ som arbetar på barn nr 1 som missat de 1002 sidorna i gamla tråden:-)