• imorgon är en annan dag

Någon er som har tagit det minsta sovrummet till föräldrasovrum? Tips på hur man får rum önskas!

Nu så tror jag och min man att vi kommer att ge ungarna de två största sovrum och istället för att sova på nedervåningen så funderar vi på om vi skulle försöka klämma in vår dubbelsäng i rummet som är 2,40 x 4,08 cm (sänggaveln mot 4,08 sidan). Det betyder att vi måste vända dörren så den går utåt istället för inåt plus att vi måste "dra in magen" när vi skall gå och lägga oss då det bara blir 40 cm från fotändan av sången till väggen.

Vi försöker resonera att detta är den bästa lösningen för vi då kan sova på samma våning som barnen + använda sovrummet på nedervåningen till annat typ datarum/gästrum/kontor/hemmabio eller ev. slå ner väggen och få ett 36 kvm stort tv/vardagsrum.

Vad tror ni? Är det värt det? Har ni några smarta ideér om hur man kan få detta pytterum att kännas större? Vi försöker resonera att vi skall ju ändå bara sova där o.s.v, men inte vet jag.... Hur som haver, hur har ni andra som har pyttesmå rum med dubbelsäng fått det att bli bra?

• Svar på tråden Någon er som har tagit det minsta sovrummet till föräldrasovrum? Tips på hur man får rum önskas!
  • a halleluja moment

så gjorde jag och sambon,och visst är det värt det.Man kan göra ett mysigt krypin av det hela!Vi gjorde som så att vi satte upp hyllor längs upp m taket till div böcker askar osv.Sedan hade vi en hylla lite bredare ovanför sängen som vi satte dit två spotlights under(du vet de runda man kan köpa på ikea) så det blev ju som en liten avlastningsbord.
    För att få rummet att kännas större dåär det ljusa  färger.Vi däremot hade brunt å svart å lite beiget,jag gillar krypinkänslan.Blir så mysigt när man tänder ljus därinne.En hög m kuddar hade vi oxå på sängen...lycka till

ärlighet vara längst...synd att alla inte klarar av den bara..
  • Fille Fjonkan

Vi har tagit det minsta rummet (ungefär samma mått som på ert, tror jag) till sovrum åt oss allihop

Just nu står där en 160 säng, en juniorsäng och en spjälsäng. På ena sidan om vår säng finns det 30 cm att gå på utmed väggen. Vid fotändan av vår säng finns det också ca 30 cm att gå på mellan vår säng och juniorsängen. På min sida av vår säng är det rent av rymligt, för där står spjälsängen inklämd mellan vår säng och väggen. Det rymliga börjar alltså "nedanför" spjälsängen. Dörren öppnas inåt i rummet, men den har svängrum. Vi har inga sängbord. Det finns det inte plats för. Maken skulle kunna ha någon smal variant av sängbord på sin sida om han ville.

Det är onekligen trångt, men det fungerar. Vi sover bara där. Dörren är dessutom alltid stängd för att ingen katt ska komma in (liiite varmt i somras!), så vi ser inte den trånga "röran" av sängar dagtid

Nu väntar vi vårt 3:e barn och håller som bäst på att flytta ut barnen till eget rum för det finns ingen möjlighet att få in ytterligare en säng i samma lilla rum. Sedan ska vi alltså bara ha 160-sängen och en spjälsäng därinne. Och ett par garderober...

Kanske ni kan ha väggfasta sängbord. Vi har sänglampor fästade direkt i sänggaveln (underlättar vid ommöblering ). Ljusa väggar ger en rymligare känsla. Vi har en beige färg som heter kärlek och en mörkröd fondvägg (färgen hette passion ).

Inte så många tips kanske... men jag tycker helt klart det är värt att testa att göra det till sovrum. Vi trivs bra i vårt pyttesovrum

• imorgon är en annan dag

A halleluja Moment och Fille Fjonkan, vad gulliga ni var att dela med er av er erfarenhet. Ja, vi skall nog prova på det iallafall....

Skall satsa som ni sa på väggfasta hyllor och ljusa färger. Men hur får man rum att städa ordentligt när det är så trångt? Det kan ju inte bli lätt att dammsuga under sängen? Men, men det ordnar sig nog, får väl skaffa en sådan där dammsugar-sopp-borste-apparat....

Svar på tråden Någon er som har tagit det minsta sovrummet till föräldrasovrum? Tips på hur man får rum önskas!