• Patricia26

Bli Gravid!?!!

Detta läste jag på sajten:www.familjeplanering.se
    Det här är berättelsen om hur vi blev föräldrar
    Efter sju år hade vi nästan börjat förlika oss med tanken att vi aldrig skulle få några barn. Då mötte vi en kvinna som var handledare i Naturlig familjeplanering. Hon frågade oss den frågan som ingen förut vågat fråga, varför vi inte hade några barn. Det enda vi kunde svara var att det int blivit så. Vi hade inte gjort någon utredning, det hade bara inte blivit av. Kvinnan berättade för oss om sekretmetoden som går ut på att lära känna när man har sina fruktsamma perioder, och vi blev nyfikna.
    Jag hade alltid haft mycket oregelbunden mens så det var svårt att veta när ägglossningen skulle inträffa. Efter mötet med NFP-handledaren började jag känna efter det äggviteliknande, hala sekret som handledaren beskrivit som fruktsamt. Vid något tillfälle kunde jag känna något som liknande den beskrivningen men inte riktigt ändå. Månaderna kom och gick och vi fick mer undervisning om sekretmetoden och under tiden började vi förstå att jag inte hade ägglossning varje månad som jag tidigare trott. Jag var noga med att varje dag känna efter "vad det var för dag" och fylla i ägglossningsschemat. Parallellt med detta tog jag också tempen varje dag.

Efter fyra månader, utan att känna något fruktsamt sekret kom vi hem en kväll och då kände jag mycket tydligt den hala, blöta känslan som vi så länge väntat på. Den kvällen blev vår son till, och morgonen därpå var sekretet borta. Jag hade en mycket liten, nästan obetydlig temperaturhöjning så vi vågade inte tro att jag hade haft någon ägglossning. Det blev lång väntan innan vi förstod att jag verkligen var gravid. Vår son föddes i september och efter drygt två år fick vi vår andre son. När man väl lärt känna vad som hände med ens kropp var det inte längre svårt att bli gravid. Jag vet nu att jag inte har ägglossning varje månad och att det fruktsamma sekretet bara känns någon dag. När vi nu har fått två fina pojkar använder vi metoden som preventivmedel.

--------------------------------------------------------------------------------
    Trettio pars erfarenheter
    En studie gjord om 30 pars upplevelser av handledning och tillämpning av Billings antikonceptionsmetod "Upplevelser av Billingsmetoden"
    Av Kristina Palmér, barnmorska och handledare

• Svar på tråden Bli Gravid!?!!
  • skrattigtjej

ahh de bra föslag

tacka

Emmy
  • ezzy

Patricia26: Halt och segt slem skriver du...ska det vara segt också, typ som tjocka klumpar? Har i alla fall alltid trott att jag har min äl då mitt sekret är så här.

• ezzy

Halt och blött sekret skrev du...förlåt.

• skrattigtjej
    ezzy skrev 2006-11-02 16:50:33 följande:
    Halt och blött sekret skrev du...förlåt.
    ja de kan vara kletigt vitt me...... eftersom alla ha olika
    Emmy
  • Englica

hej.. tack för tipset..

Svar på tråden Bli Gravid!?!!