• apelsinmandarin

ska man köpa hus med mögel??

vi besiktade huset vi vill köpa igår, vi visste att taket behövdes lägga om och även göra om badrummen...
    på sidovindarna va de gammal isolering och ägarna till huset nu hade ställt en massa saker där- vlket man inte ska göra... de va mögel och luktade unket sa besiktningsmannen, men att byta isolering och spruta (- nånting mot möglet) skulle hjälpa...

men man hör ju från alla håll att man INTE ska köpa hus med mögel....

hur hade ni gjort?

• Svar på tråden ska man köpa hus med mögel??
  • getingmidja

Jag hade nog varit väldigt tveksam...låter även som det kan bli en dyr och jobbig historia att byta isolering bla.
    För att inte tänka på...man kan bli sjuk av sånt! (Mögel alltså.)

• Anna m Hampus och liten i magen

Jag hade nog inte vågat mig på det, precis som getingmidja sa så kan man bli riktigt sjuk av mögel och att det kan bli dyrt. Tror oxå att har det väl börjat nånstans så e ju risken stor att man upptäcker det på andra ställen sen...

Iom att det inte är dolda fel heller så åker ni ju på det...

• Pojkmamma

Det skulle jag aldrig gjort. Det kommer fler hus - utan mögel.

• Mirakel händer

vi avblåste det köpet när vi märkte att det var mögel... Aldrig att vi skulle köpa ett hus med det. När mna börjar renovera kan man hitta mera fel, och det är inget roligt.

Sonen har allergi och min man man har astma så detvar oxå en stor andledning att inte köpa det huset.

• Axels och Annies mamma

Jag skulle inte ha köpt det, man vet ju inte vilken spridning möglet har, ni kanske kommer att få riva upp hela huset för att sanera.

• apelsinmandarin

tack för era svar, vi e väldigt tveksamma til att köpa , min man har allergi oxå...

skit oxå huset som vi gillade så..:(

• Elmyra

Vi har just tackat nej till ett hus vi hade högsta budet på- just för att besiktningen visade mögel. Säljaren lovade att ta bort möglet och orsaken till den (fukt) innan inflyttning, men vi tvekade i alla fall. Har ringt runt och kollat med flera olika i både bygg- och i saneringsbranchen och alla sägar samma sak: man kan aldrig garantera att möglet inte kommer tillbaka.

Anledningen till att jag (och många andra) backar när jag hör ordet mögel är nog hälsorisken. Har en bekant som har två allerigska barn just på grund av mögel i huset (tror de i alla fall). Inte så kul att tänka på när man själv planerar barn framöver. Om vi köpt huset skulle jag nog gå och lukta efter mögel tills jag blev tokig :)

Så mitt råd till dig är: NEJ. Köp inte. Det kommer flera hus!

/Elmyra

• Anna m Hampus och liten i magen

En gång var det nån klok som sa till mig att första saken som tydde på mögel i ett hus var när du kom på visning och dom hade bakat kanelbullar...Kan nog ligga mycket i det.

• ModerBlå

KÖP EJ ETT HUS MED MÖGEL!!!!!!!!VARNING VARNING VARNING!!!!!!

Alltså tänk på att ni själva kanske kan få jätte stora problem med detta hus i framtiden....ni kanske vill flytta därifrån en dag och kanske har fått ännu mer problem med andra mögelangrepp på huset...och då kan det bli mycket svårsålt. Och det är 10 års dolda fel som du måste tänka på.
    Om ni säljer huset och de nya ägarna upptäcker skador så inom 10 år så kan ni behöva stå för dessa kostnader...

tro mig jag har erfarenhet av detta till 100 % tyvärr

Har ni dessutom barn så kan barnen bli väldigt sjuka av att bo i ett sådant hus....har det varit mögelskador i huset en gång så kommer det lätt tillbaka igen.

Mitt tips köp ett friskt hus från början så slipper ni problem!

Lycka till!!!!!

Svar på tråden ska man köpa hus med mögel??