• Cissela

Har ni barnsäkrat hemma?

Min man ville inte barnsäkra alls men till slut fick jag honom till att sätta lådspärrar i köksskåpen. Vi har för få skåp så vi kan inte flytta upp allt hon inte för röra, däremot knivar och annat jättefarlig är uppflyttat. Vi har öppen planlösning så vår lilltjej är i hela huset förrutom de stora barnens rum (och givetvis toaletter och tvättstuga).

När vi pratade om det här på öppna förskolan så förstod jag at det var många som tänkte som min man och inte ville barnsäkra alls. Hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 09:23:49:
    Röra ska det ju stå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 09:24:24:
    Och hos... mitt tangentbord som börjar bli lite dåligt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni barnsäkrat hemma?
  • Dino78

Vi har inte barnsäkrat alls. Har flyttat upp farliga och saker och säger till vad hon inte får röra. Men jag borde införskaffa några låd och skåpspärrar märker jag! Dom lyder ju inte direkt
    Kommer sen att köpa några spärrar till fönster och balkongdörr när hon får eget rum eftersom jag inte kommer ha direkt koll påhenne då när hon inte sover med mig.

DIF i själ och hjärta
  • Lola Jämtland

Nu är Alma visserligen 6 år så här behövs inget barnsäkrat men då hon var liten hade vi petskydd i vissa eluttag och grindar i trappen när vi bodde i hus.
    Det var allt o det räckte för oss.

//Drömmar är gratis....
  • Trissvinnaren

Halvsäkert, grind uppe i trappan men inte nere, lås på skåp med farligheter som vassa knivar och maskindiskmedel, men inte roligheter som grytor och slevar...

Eftersom vi har fem år mellan alla barn så har vi hunnit få helt barn-osäkert innan nästa fötts, så nu är det väl dags att tänka på det igen om ett år eller så, när trean är född och börjar röra sig lite mer...

• nadja84

nej men snart får vi väl tänka lite på vad vi har framme

*Dylan 2006-03-25*
  • myskatt

Nja, inte allt är säkert för ett barn som kryper/går för det gör inte vår dotter än . Vi ska sätta lås på köksskåpen och flytta upp lite elektronik och sladdar vid datorn och tvn. Annars får hon va på allt och slita.

Bytte ut alla stenåldersuttag mot petsäkra + jordfelsbrytare gjorde min man innan hon började hasa sig runt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • salemi

Nej, vi lär barnen vad de får rörra istället.

har ingen grind, inget barnsäkert alls förutom en pinne igenom kökslådorna.

tror barnen tycker det är mera spännande om det finns ett hinder ivägen.

• Prinsessan Zelda

Jag ville inte ha så mycket spärrar och grejer, men....

Adam är väldigt rörlig och tidig. Han klättrade upp på spisen när han var 10 månader. så spisskydd kom till. Drog ut lådor och klättrade i dem så det blev lådspärrar. Öppnar dörrar så grind för hallen då det finns en källardörr och ytterdörr där. Staket runt öppna spisen för vi eldar mycket och har en gjutjärnskamin som blir farligt het.

Sen har vi ju plockat undan en hel del grejer också. Men inte allt. Han måste ju lära sig också

• Andrundrun

Nej, vi lär barnen vad de får och inte får röra.

• Merio

Har flyttat bort farliga saker och så säger vi "Aj aj" när lillsessan inte får röra (vilket hon genast förstår) Pojkarna vet också vad som är "Aj aj" och hjälper till att hålla koll på lillasyster.

• mirre2
    Nej, vi lär barnen vad de får och inte får röra.
  • Baronessan

"Ja, det vi tycker är farligast men inte allt."

T.ex. så klämde äldsta dottern lillans fingrar, i sovrumsdörren, vid två tillfällen (ena gången riktigt illa). Då barnsäkrade vi den dörren. Sen har vi spärrar på köksskåpen och en trappgrind... Ja, och ett långt skohorn nerstucket i kökslådehandtagen.

Jag håller med om att barnen bör lära sig vad man får och inte får röra, men ibland ger man lixom upp + att vissa saker är ju rent dödliga om de kommer åt (typ städskåpet där alla rengöringsmedel och annat står).

I vardagsrummet har vi flyttat en del böcker, men inte alla och båda barnen lärde sig ganska snabbt vilka hyllor som var deras och vilka som var mammas och pappas.

• Angel1978

En del men långt ifrån allt.. Vissa av skåpen i köket, bl.a. gryskåpet, för han fick ut gjutjärnsgrytan, och fick den nästan på tårna, och där vi har köksmaskiner och en del porslin. Kan inte flytta undan det för det finns det inte plats till.. Och även sopskåpet. Så försöker vi hålla dörren till gästrum/datarum stängd för där är så mycket sladdar och elektronik. Men vi har inte plockat undan något, utan försöker lära honom istället.

• Ida och Razmus Mamma

ja det som  som vi tycker är farligast.

• jonna13
    nej vi lär barnen vad dom får röra o inte röra.
    har 1 grind uppe i trappen bara
  • Majsan70

Den enda barnsäkringen som gjorts här hemma var att vi satte en grind in till köket, fram tills liten blev 2 år. Sen togs den bort.

• Tonx

Petskydd till elkontakterna, annars inget.

• Pyret 78

Grind i trappan både uppe och nere. Lådspärrar ska in i en del skåp och lådor, men inte alla. Med först barnet barnsäkrades inget, men nr2 är sjövild så det finns inget val.

• SDS

Hmm..

Har barnspärrar på ALLA fönster nu
    Har spärrar på kökslådor och skåp
    Har "kardborrband"s på kyl o frys, annars hade dom stått öppna DYGNET runt o min äldsta skulle hämta frukt heeeeeeeela tiden
    Har grind in till köket..

sen är det nog inte mkt mer

.::Stolt mamma till två crazy Djurgårdspojkar::.
Svar på tråden Har ni barnsäkrat hemma?