• Anonym

Ber om snabba svar. kan tandläkaren sjukskriva...

det här känns jättejobbigt för mig att skriva om men känner att jag måste.

min tandhälsa är katastrofal. har tappat ganska många tänder och andra är trasiga.
    är just nu mammaledig och det har blivit värre. ska snart genomgå en operation under narkos för att ordna det värsta. men nya tänder kan inte opereras in förrän om 9 mån-1 år när allt är läkt.

jag fixar inte att gå tillbaka till jobbet förrän jag har tänder. får panik bara jag tänker på det. det funkar inte med proteser.

kan jag bli sjukskriven tror ni. så länge.
    jag kan ju vara hemma med mitt barn det mår jag ju inte dåligt av, men då kanske den andra föräldern måste vara hemma och det går ju inte.
    hur kan det bli tror ni-

snälla hjälp.

• Svar på tråden Ber om snabba svar. kan tandläkaren sjukskriva...
  • Anonym

ingen som vet...

• AnneSophie

Hmmm jag är ingen hajjare på det där med sjukskrivningar men gissar på att:
    1) Tandläkaren INTE kan sjukskriva. Sådant får du nog prata med din husläkare om.
    2) Om du blir sjukskriven så kan du inte vara föräldraledig. Då måste någon annan ta hand om barnet tror jag.

Hoppas att du får utförligare svar av annan kunnig.

• CeeJay

Tandläkaren kan inte sjukskriva dig.

Klart du kan bli sjukskriven av "vanlig" läkare men då måste det framgå att du INTE kan arbeta eller ta hand om ditt barn och då måste barnets pappa (iförsta hand) vara hemma och ta hand om barnet istället för dig.

Om din föräldraledighet tar slut innan du ska på operation kanske du kan förbereda din arbetsplats att du kanske är sjukskriven tills tänderna är fixad? Du måste hur som helst (nu eller när fp-ledigheten tar slut) kontakta sjukvården och prata med läkare för att få ett läkarintyg. Sen är det upp till FK att godkänna och bedömma din rätt till sjukpenning.

Stort lycka till - hur det än blir!

• Karpet

Jag förstår att det känns jobbigt att gå tillbaka till arbetet utan alla tänder på plats, men jag har aldrig hört om någon som blivit sjukskriven på grund av kosmetiska skäl. Antar att du inte använder tänderna i arbetet så att säga.

Det blir nog svårt att få igenom en sjukskrivning enbart på grund av att du saknar tänder, speciellt om de desstuom erbjudit proteser. Varför kan du förresten inte använda proteser?

Svar på tråden Ber om snabba svar. kan tandläkaren sjukskriva...