Hur är finska lapphundar?
Hej!
Jag håller på att längta ihjäl mig efter en hundkompis. Det är nu nästan 10 år sedan min vovve dog och jag har inte haft möjlighet att skaffa någon ny...förrän kanske i vår. Jag har läst och kollat in massa hundraser och fastnat för finsk lapphund. Verkar ha bra lynne, lagom storlek och underbart vackra!
Det jag har hört om rasen är att de kan vara skälliga, ganska självständiga (vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt) och försiktiga med främlingar.
Är det någon här som har erfarenhet av lappisar? Försiktiga mmot främlingar, innebär det att de smyger runt, morrar och nafsar om gäster kommer nära eller att de inte likt en labbe slänger sig över vem som helst och slemmar ner dem? Andra erfarenheter?
Vi är ett ungt par som kanske tänker satsa på smått om några år. Hur gör man med en vovve när en bebis kommer och hunden var där först för att den inte ska bli avundsjuk osv.
Tror ni 10 veckor hemma när valpen kommer räcker för att få den rumsren och så trygg att den kan vara hemma själv kortare stunder när skolan börjar, och sedan vara hos dagmatte några gånger i veckan? Hur funkar det med renlighetsträning mitt i vintern, typ januari/februari?