• Humminggirl

Hur är finska lapphundar?

Hej!

Jag håller på att längta ihjäl mig efter en hundkompis. Det är nu nästan 10 år sedan min vovve dog och jag har inte haft möjlighet att skaffa någon ny...förrän kanske i vår. Jag har läst och kollat in massa hundraser och fastnat för finsk lapphund. Verkar ha bra lynne, lagom storlek och underbart vackra!

Det jag har hört om rasen är att de kan vara skälliga, ganska självständiga (vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt) och försiktiga med främlingar.

Är det någon här som har erfarenhet av lappisar? Försiktiga mmot främlingar, innebär det att de smyger runt, morrar och nafsar om gäster kommer nära eller att de inte likt en labbe slänger sig över vem som helst och slemmar ner dem? Andra erfarenheter?

Vi är ett ungt par som kanske tänker satsa på smått om några år. Hur gör man med en vovve när en bebis kommer och hunden var där först för att den inte ska bli avundsjuk osv.

Tror ni 10 veckor hemma när valpen kommer räcker för att få den rumsren och så trygg att den kan vara hemma själv kortare stunder när skolan börjar, och sedan vara hos dagmatte några gånger i veckan? Hur funkar det med renlighetsträning mitt i vintern, typ januari/februari?

• Svar på tråden Hur är finska lapphundar?
  • brittmarie65

hej jag har en finsk lapphunds tik på snart 6 år,en riktig gosig hund.min är jätte snäll mot alla,tycker om att ligga brevid mina kompisars barn på golvet,medans vi sitter me.ingen lapphund är lika,en del skälligare än andra,de tog ganska länge innan min prinsessa vart rumsren,fick hem henne på julen.kika i mitt galleri får du se min.

• Humminggirl

Kikade lite i ditt galleri. Hon var jättefin!

Hur lång tid tog det innan hon blev rumsren?

Finns det fler lapphundsägare här på FL? Kanske någon i Skåne? Finns det någon som vi kunde hälsa på och spana in rasen hos?

• Liska

skälliga men snälla,,,,men inte helt socila,,, vilket medför en den oönskade beteenden som beror på osäkerhet iom man inte stöttar upp ORDENTLIGT är min erfarenhet

• Humminggirl

Liska

Vad för oönskade beteenden tänker du på då? Är det fler som har sådana erfarenheter?

• Benet

Morsan har en finsk lapphund och hon är inte skällig. Däremot tiggig, vilket dom har sig själva att skylla.

Jag har mött många finska lapphundar (sambon är finne och hans mamma bor i finska lappland, där har alla lapphund eller finnspets) och dom har väldigt lätt för att lägga på sig...
    Dom är lättlärda och tycker om att lära sig oxå, olaterna lägger dom väl sig till med när dom är understimulerade (som de flesta hundar)

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog att få henne rumsren men det var nog inte så länge för isf skulle jag ha kommit ihåg det.
    Renlighetsträning på vintern har jag själv erfarenhet av då vår vovve är född 29/12, det gick alldeles utmärkt. Det gäller ju att vara snabb och att ta ut dom HELA tiden, men det vet du säkert.
    Hon, Qiwie, är världens sötaste hund, snäll mot alla och jättekelig. Vore det inte för att jag är helt såld på Hovawart så skulle vi köpa en sån.

Lycka till

• Humminggirl

Kanske det inte är så extra jobbigt med rumsrenhets-träningen av lapphundar och andra med tjock päls. De borde ju frysa mindre än andra valpar som kanske drar sig för att gå ut mitt i vintern till en början...?

Försöker hitta positiva saker...

Hehe!

• MiniMii

Hallå! Jag har en pojke som blev 7 månader i lördags! Kan lägg in lite bilder när jag kommer hem!

Han är min första Finska Lapphund men definitivt inte min sista! Helt underbar liten kille som är full i bus och energi!

Det krävs en massa tid och energi för att klara av dessa vovvar. Dom är ju som du skrev väldigt självständiga och energiska.

• Humminggirl

Hej MiniMii!

Vore jättekul att se honom!

Innebär självständiga att de är mindre keliga än andra raser?

• MiniMii

Nej nej min Milo är så kelig och go

Jag utgår ifrån min Milo,han är enormt självständig och med det menar jag att han är envis,framåt. Man får honom liksom inte att göra som man vill med en gång och det krävs envishet.

Jag brukar säga till honom att "envisast vinner"

Nä men det här är en av det mest underbara varelser jag har träffat. Han är genom snäll,ett hjärta av guld. Har aldrig visat sej irriterad eller sur utan alltid svansen i rörelse. Så absolut inte så som du fasa för. men sen vet jag om att vissa lappisar kan vara en aning reserverade,men med rätt uppfödare och rätt uppväxkt så blir nog det allra flesta vovvarna sociala och genom trevliga. Absolut.

Åh guuud vad jag svamlar på om lillkillen!

• MiniMii

Kika in under valpar här www.xus.se
    Min Milo är på bilden högst upp till vänster,den mörka valpen.

Sen kan du kika in under "tidigare kullar" scrolla dej ner till G-kullen och klicka på "Läs mer" där har du fler bilder på Milo.

• Humminggirl

Oj så söt!! Jag förstår mycket väl att du "svamlar". Det skulle jag nog också ha gjort i ditt ställe!

En av de vackraste lappisar jag har sett hitills är TIILITHETAAN LADY CHOCOLATE som bor på kennel Black Blossom utanför Mora. Hon är den 10:e uppifrån under Tikar på den här sidan. www.blackblossom.webb.se/

Å andra sidan tror jag inte jag har sett en lappis som inte varit underbart vacker. Fast det härliga utseendet är ju som en bonus...för lynnet är ju förstås viktigare.

• MiniMii

Åh va fin hon var

Ja visst är dom vackra dessa hundar! Riktigt ögongodis.
    Precis som du säger,deras vackra utseende är bara en bonus. Jag valde själv Finsk Lapphund efter deras lynne,tycker de är stabila och trygga hundar. Väldigt friska gener i dem oxå, vilket är mycket positivt!

Kika in på www.slk.nu/ fast du kanske redan tittat där ett par ggr

• Humminggirl

Japp, jag kollar där ibland.

Jag har mailat webmastern och frågat om jag inte kunde få registrera mig och få skriva i forumet och fråga lite saker. Det enda jag fick till svar var att man kan inte skriva där som "gäst". Så jag antar att det betydde "nej"...

• MiniMii

Hmm,va trist! Men du måste väl kunna få bli medlem även om du inte har en finsk lapphund. Jag är medlem där men jag kommer inte ihåg vad det kostar per år,men jag tippar på 150:- eller i närheten!

Då får du även slk´s medlemstidning och inloggningsuppgifter till sidan.

• Kerank

Jag har nu levt med min Eddie som är en finsk lapphund i 7,5år. Världens bästa hund. Han är självständig, gillar att vara ute, gillar att sova när han är inne. Går okopplad på Söder i stockhom då han vet att jag håller koll på omgivningen och säger till om vilka som är ok att hälsa på eller som ska undvikas. Gillar att skälla när det ärr lek men skäller aldrig inomhus. Kan ge skall om någon kommer som inte är bekant men ignorerar om lukten känns igen. Gillar sök men ogillade agility. Går inte att muta med godis då det är ointressant, men gillar att bli matad om han själv vill. En mycket självständig hund som ylar när jag kommer men aldrig sover i min säng. Gillar dock att sova i soffan när jag inte ser. Nästa gång blir det en finne igen, hoppas dock att han blir 20 år som många blir. Gillar du att vara ute ca 5 timmar om dagen med din hund, att han sover när ni är hemma och inte pockar på uppmärksamhet, är dig trogen och lojal samt gör det du säger om du tar mandat att vara hans flockledare, då har du fått världens bästa hund som min Eddie:)

• Humminggirl

Hejsan Kerank! Tack för ditt svar. Du vet att tråden är ca 7,5 år gammal? Sedan jag skrev trådstarten har vi haft två hundar, en katt och en mus. Vi har också numera två barn. Vår andra hund blev en finsk lapphund och vi kunde inte valt bättre kamrat. Otroligt snäll, kelig, busig och tålig med barnen. Tyvärr var hon lite sjuklig och fick alivas i höstas bara 7 år gammal. När vi skaffar ny hund så småningom blir det troligtvis en lappis igen. Mvh Hg

Svar på tråden Hur är finska lapphundar?