• lemoira

Telefonuttag

Är telefonuttag farliga för barn att pilla på/i? Vi har säkrat alla elkontakter, men hur gör man med teleuttagen?

• Svar på tråden Telefonuttag
  • mludvigs

De innehåller ju VÄLDIGT lite ström (ampere, eller vad det nu heter det som är farligt med uttagen) så de kan inte skada som vanliga uttag. Har själv inte hittat nåt skydd ute i handeln utan har helt enkelt satt en telefon i varje uttag (alternativt tejpat för med eltejp).
    Min son upptäckte nämligen att om man kör in en nyckel i telejacket så ringer det i hela huset..... Väldigt skoj tyckte han....

• Amine

mludvigs det är inte så ofta jag skrattar högt när jag läser ett inlägg men nu gjorde jag det1 Måste ju vara en underbar upptäckt!
    Och tämligen ofarlig.

• mludvigs

Amine - extra kul var det första gångerna innan jag upptäckte att det var han som gjorde så det ringde - det ringer i hela huset och jag kastar mig iväg för att svara men varje gång var det ingen i andra änden....

• lemoira

Om din son stoppade nycklar i uttagen så kan det alltså inte vara vidare farligt... Men det är en god idé att tejpa dom med eltejp ändå. Det ska jag nog göra. För att vara på den säkra sidan.

Några telefoner att stoppa i uttagen har vi inte eftersom vi inte har fast abbonemang längre.

• Jempa L

Jag är inget proffs på ämnet, men har hört att det inte är någon fara så länge ingen ringer. Om någon lyckas ringa just som man "håller i tåtarna" så kan man tydligen få stöt...

(Hoppas att någon vet säkert.)

• MotherOfTwo

Jag vet av egen erafarenhet att man får sig en liten stöt om man grejar med telejacket när det ringer. Men jag lever som sagt och någon högre strömstyrka kan det inte vara frågan om.

Svar på tråden Telefonuttag