Katt med vingelsjuka
Min lilla katt har fått diagnosen vingelsjuka, någon som varit med om detsamma där utgången varit god. Är så orolig för att förlora min "bebis". Tacksam för positiva svar.
Min lilla katt har fått diagnosen vingelsjuka, någon som varit med om detsamma där utgången varit god. Är så orolig för att förlora min "bebis". Tacksam för positiva svar.
Oh, stackars liten... Har tyvärr ingen solskenshistoria att komma med, men skickar några försiktiga klappar till din "bebis".
hejsan, har varit med om det två gånger..
Den ena gången hade katten fått i sej råttgift, vilket vi inte viste då, men efter en dags vila mådde hon bra!
Andra gången råkade jag klämma katten i diskmaskinen, han var helt lelös så vi åkte till vet, fick diagnosen vingelsjuka och åkte hem..
Han fick sova i lillsyrrans dockvagn några timmar, sedan var allt bra med han med!
Puffar lite.
Beror helt på vad vingelsjukan beror på...
Det är ju ett samlingsnamn när man inte riktigt vet vad det är... Finns eg ingen sjukdom som är vingelsjukan.
Kan bero på störningar i cns eller så har missen gjort sig illa... vad störningarna kan bero på kan man sia om njurar som lagt av eller någon smitta håll ut och hoppas att det blir bättre :):):)
Ta hand om er och lillmissen :)
Diagnosen vingelsjuka används ofta felaktigt & ofta är det nog egentligen något annat med samma symtom (sjukdomen orsakas definitivt inte av råttgift eller en tur i tvättmaskinen..)
Riktig vingelsjuka orsakas av Borna-viruset som angripet nerverna.
mer info här:
www.sva.se/static/731.html
diskmaskinen var det visst..
Solskenshistoria vet jag inte, men min systers katt fick diagnosen vingelsjuka när hon var borta på ridläger, jag var ungefär 11 år då och fick ta hand om katten medans hon var borta. Eftersom jag var så liten kommer jag inte ihåg namnet på läkemedlet som vi fick, men katten tillfrisknade iaf och levde flera år efteråt. Efter jag tagit hand om honom var han dock mer fäst vid mig än min syster och det är ungefär vad jag kommer ihåg. Inte så mycket hjälp kanske.
Hoppas din misse blir bra igen.
Min misse har fått prednisolon som hon ska äta i 15 dagar och vetrimoxin som hon ska ha i 10 dagar, jag hoppas för allt i världen att det ska hjälpa.
Jag har läst om vingelsjukan och tyvärr har hon många av de symtom som tyder på vingelsjuka. Det är en virussjukdom som sätter sig på hjärnan och ryggmärgen. Jag vet att prognosen är mycket dålig och därför vill jag höra från er där katten klarat sig.