• Tulip

Varför ska man inte dammsuga?

Jag har precis dammsugit hela lägenheten och kom då på att min kompis har berättat att hon minsann inte fick dammsuga när hon var gravid.

Ok, för mig. Jag kan avstå från detta om det skulle vara farligt (det är oftast min sambo som dammsuger i alla fall) men jag förstår inte vad som skulle kunna hända. Om man har foglossning kanske det är ansträngande, men annars?

Någon som kan förkalra detta för mig?

What do you know for sure?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 16:36:13:
    Glömde skriva att min kompis inte hade foglossning.
  • Svar på tråden Varför ska man inte dammsuga?
  • MuKo

Finns väl inget farligt med att dammsuga?

• Freakgirl

hehe har aldrig hört att aman INTE kan dammsuga när man är gravid. Men de kanske beror på hur långt in i graviditeten man är, så de inte ska komma igång tidigare kansk+ ingen aning..jag storstädae ofta när jag väntade min son högt som lågt!

Ta de lungt med dammsugningen om du känner dej osäker

• fjärilstofflan

aldrig hört.. jag damsuger.. visst kan man få lite sammandragningar speciellt när man damsuger mattor.. men farligt har jag aldrig hört att de ska vara

• Niccita

Min BM sa åt mig att inte dammsuga pga av foglossningar som kunde bli værre...
    Får inte heller arbeta (men så ær det hær i DK, næmner du ens ryggont som gravid blir du sjukskriven på 2 røda)

• isasdream

asch, löjl. klart man kan.

min bm har däremot avrått mig och detta pga foglossningen som blir väldigt illa då och jag kan bli sängliggande efteråt (pga smärtan)

men de har ju inget med själva bebisen att göra.

• getingmidja

För att det är tråkigt?

• jossefina

Det kan väl vara ansträngande om det finns risk att babyn kommer för fort. Annars tror jag inte det är farligt. Själv har jag nog dammsugit under mina båda graviditeter, ingen har heller varnat mig för det.
    Du känner bäst själv om du kan dammsuga då du är gravid. Får du mycket sammandragningar av det skall du ta det lugnare i fortsättningen!

• TheDyingBride

Vi fick stränga order av bm på föräldragruppen att INGEN KVINNA SKULLE DAMMSUGA!! Från och med v 30 eller något. Skitbra.
    Fast hon förklarade sen att grejen är att man kan få väääldigt ont, även om man inte har känt av foglossning, just för att just den rörelsen är så oergonomisk och sliter på höfterna som sjutton. För även om man inte känner av foglossning så är man ju rätt instabil i fogarna eftersom kroppen förbereder sig för att föda fram ett barn.

• Celice

Kanske för att man kan få sammandragningar när man anstränger, men de är ju inte hela världen mer än att de gör lite ont.

• Tulip
    getingmidja skrev 2006-09-22 16:38:03 följande:
    För att det är tråkigt?
    Bra anledning!

Det kanske är sämre att dammsuga i slutet av graviditeten alltså. Men jag tror jag ska säga till min sambo att han får sköta det i fortsättningen pga "skaderisken".
    What do you know for sure?
  • AnneSophie

Nja, skaderisk finns ju inte alls.
    Det endaste jag möjligtvis kan komma på är att en del får sammandragningar (vilket kan vara jobbigt i sig) av att tex dammsuga.
    Å andra sidan brukar de kvinnor som får sd av att dammsuga också få sd av att tex....gå....så....innebär det att man ska lägga sig ner och slappa hela graviditeten?

Graviditeten är för de flesta ingen sjukdomsdiagnos utan en normal del av livet. En del har ont av bieffekterna av graviditet, som tex sd eller foglossning etc etc, men för de flesta är graviditeten ändå väldigt komplikationsfri och det asolut bästa man kan göra mot sig själv och mot bebisen är att leva ungefär som vanligt...och gärna hålla igång med vanliga vardagssysslor och motion om kroppen tillåter.

Sedan är ju dammsugningen tråkigt...men det är ju en annan femma.

• EllBee

Det är pga foglossningar, att man förvärrar problemen.
    Gällande sammandragningar så är inte damsuga värre än annan kroppsaktivitet på samma "nivå".
    Svaret är alltså att känner du inte av varken foglossningar eller sammandragningar så kan du lugnt dammsuga vidare. Försök dock att inte ta ut rörelserna så mycket för fogarnas skull även om du inte känner av dem idag.

Många bm säger till om dammsugning när männen är med (t.ex. i föräldragrupperna) just för att få dem att hjälpa till mer i hushållet. Är väl bra för de som inte har det så jämställt kanske?

Svar på tråden Varför ska man inte dammsuga?