• Nackabo

Latensfasen för en förstföderska

Hej
    Hur kan man skilja alla dessa förvärkar och foglossningsbesvär man har (stenhård mage, värkande mage, tryck nedåt, mensvärk, värk i svanken, huggande smärtor i bäckenet mm mm) från värkarna när latensfasen startar?
    Min man ska ev vara på en båt lördag kväll till söndag kväll och jag har nu två veckor till BF....beslutet om han ska hoppa på båten (en kurs) ska tas på lördag eftermiddag utifrån hur jag mår (sannolikheten att bebbin kommer just på söndag är ju liten men den finns ju där) och man är ju rädd att missa starten på latensfasen och skicka iväg honom på båten.....
    Ni förstföderskor, hur lång tid tog det för er från att ni fattade att ni kommit in i latensfasen tills bebisen var ute?

• Svar på tråden Latensfasen för en förstföderska
  • Rusty

Min förlossning var igångsatt och jag hade havandeskapsförgiftning, jag vet inte vilken skillnad det gör.

Jag fattade inte att latensfasen pågick. Jag hade väldigt mycket och ofta regelbundna sammandragningar under graviditeten, och jag märkte ioför sig att det kändes annorlunda, men det var inte intensivare och gjorde inte undare än de vanliga sammandragningarna så jag trodde att skillnaden berodde på igångsättningsgelen bara. Sedan gick vattnet, först då fattade jag att barnet var på väg, och efter det tog det två timmar att föda barn.

Alla andra jag pratat med har dock sagt att de känt tydlig skillnad när förlossningen satte igång. Och jag vet ju inte hur jag hade reagerat om jag känt samma sak hemma i sängen, utan igångsättningen.

• marlene23

hm??
    jag skulle inte tyckt att han skulle åka iväg!
    För det är bara en gång du föder detta barn och då vill både du och han vara där!

• Missboss

Yttre hinnorna gick vid sextiden på söndags morgonen på bf. 30 min senare kom första värken och jag kände direkt skillnad på den och förvärkarna. Hade haft förvärkar från v 32 och sd från v 22. Skulle in på kontroll vid halv tio på fm och då var jag öppen 3 cm och hade 1 cm kvar av tappen. Sonen är född måndag fm kl 10,51.

De där 3 cm hade jag inte känt utan blev glatt förvånad när vi kom på kontroll och tänkte att det här är ju gjort i en handvändning... Pyttsan, öppnade mig inte en cm under bf dagen men vid kontroll kl 8 på morgonen efter så var jag öppen 7 cm. När det väl satte fart så gick det fort

• Hallonmopeden

Jag gick hemma under hela öppningskedet utan att egentligen veta att jag hade "riktiga" värkar. Kom in på BB och var öppen 10 cm... så kan det gå...

• Jonasson

Hade förvärkar till och från under flera veckor dagar om inte veckor. Hade också ont lite allmänt av åderbråck, foglossning och de symtom som du beskriver så det kan vara lite svårt att veta vad som är förvärkar och inte. Min pojk föddes i v42+1 och jag hoppades och trodde att det skulle komma igång varje dag från v40 och framåt.
    Väl på överburenhetskontroll v42+0 så var jag öppen 3 cm och läkaren lovade bebis innan helgen. Äntligen var det på G!Hade dock lite ont men tänkte inte låta mig "luras" av det. Trodde aldrig jag skulle föda...
    När det väl sätter igång på allvar så kommer värkarna regelbundet under flera timmar och håller i sig ca 60-90s. Det går inte att ta miste på. Jag åkte in när jag absolut inte orkade vara hemma längre ocxh var då öppen 5cm. Lagom för akupunktur och sen lustgas! Ville inte ha EDA. Lycka till och försök att slappna av under värkarna så gott det går så kroppen får lättare att jobba.

• Jonasson

Svarade inte ens på din fråga.. jo, förvärkar under flera dagar. Riktiga, tilltagande regelbundna värkar från 03:30, in till förlossningen vid 08, tog hål på fosterhinnor vid 10. Hjalmar ute 12:49.

• LJF

Jag har fött 3 barn och har ingenaning om hur latentfasen känns (eller vad det egentligen är). Min 1:a gick från ingenting till färdig på 3,5 timmar i 37+2. Min andra hade jag ganska kraftiga sammandragningar kanske 8-10 timmar innan jag kände av värkar då gick det igen på 3,5 timme.

Så det är väldigt olika.

Svar på tråden Latensfasen för en förstföderska