• Anonym (Alice)

Sexuella tvångstankar, någon mer?

Usch...... Ja, som sagt...finns det nån mer med dessa hemska tvångstankar? Jag är idag 28 år och har alltid haft dom, fram till jag började med medicin nu, då dom lättat LIIIITE...

Men jag har alltid varit rädd för framtiden pga detta...

Åh, finns det nån som vet vad jag talar om???

Vilka är era största "problemområden"?

Äter ni medicin? Har kbt hjälpt er?

• Svar på tråden Sexuella tvångstankar, någon mer?
  • Anonym

Har inte sexuella tvångstankar utan skadetankar istället, lika jobbigt det. Äter medicin och går i kbt och det har blivit betydligt bättre, dock ej helt bra.

• Anonym (triple)

Vad menas med SEXUELLA tvångstankar och vilka problem dras du med?? Frågar i all välmening.

• Anonym (Alice)

Anonym: Hur har terapin hjälpt dig med tankarna, har det funkat? Eller är medicinen mest effektiv?

Anonym (triple):Sexuella tvångstankar är att man får tvångstankar av sexuell karaktär. Låter säkert knasigt eller komiskt i andras öron, men det är ett bedrövligt problem för den som har det. Fanns en tråd här i somras i detta ämne, men vet ej vart den är nu.... Så startar en ny.

Jo, jag får påträngande tankar om andra eller mig själv, i sexuella situationer/med sexuellt samband. Det finns ju olika sorters tvångstankar, en massa olika sorter. Detta kallas väl sexuellt OCD tror jag....det var en lättnad att läsa om det på FL i somras, jag andades ut... Har aldrig, aldrig vågat prata med nån om detta... Och så såg jag den tråden här på FL, med massa andra som led av samma sak!!!

Jag är nu 28 år och har alltid haft dessa tankar....

• Anonym

Jag har troligen drabbats av en förlossnings depression, och har genom detta tillstånd drabbats av tankar som om tänk om jag skulle skada min dotter. Helt sjukt, och det ger mig fruktansvärd ångest, vågar inte vara själv med henne. Jag undrar om ngn vet om det finns medicin mot sådana tankar ska börja på KBT men är så rädd att jag inte ska bli bättre, lider av panikångest också. Trots att jag äter cipramil har jag ändå fått det här trodde att man skulle slippa detta helveteom jag åt cipramil jag har varit bra en mycket lång period.
    Kram

• Anonym (Alice)

Anonym:

Hej gumman!

Låter jobbigt. Jag har hört att man kan få så efter en förlossning också.. Jag äter just nu Seroxat 20 mg/dag. Det har minskat de värsta tvångstankarna. Har du bara testat Cipramil eller har du även fått byta? Kanske behöver du testa en annan sort?

När man är deprimerad är man ju EXTRA sårbar för just tvångstankar. Och är man det minsta lagd åt oro, som person, så kommer dom lätt....

Jag fick ju en djup depression för 4 år sen, och var då sjukskriven i 2,5 år. Under den tiden var tvångstankarna som absolut värst och jag fick alla möjliga skadetankar. Särskilt när det gäller mina närmaste (dom man älskar mest och ALDRIG skulle skada!). Fick jättesvårt att vara ensam med min familj, för genast kom tankarna om att jag säkert skulle skada dom, helt absurda tankar... Jag blev sååå lessen av detta, och det fördjupade ju bara depressionen. Men sen efter 6 månaders medicinering med Seroxat kunde jag märka en LITEN skillnad....och vartefter depressionen började släppa så lättade även de värsta tankarna. För det hör ihop en hel del, ocd och depp.

Just mot tvånget känner jag att medicinen hjälpte mig mest, för jag vågade aldrig berätta (att många av mina tvångstankar var av sexuell karaktär) för min terapeut. Vi arbetade mest med att ifrågasätta negativa tankar, enormt nyttigt!! Men som sagt, vågade jag aldrig berätta om detta....skämdes.

Svar på tråden Sexuella tvångstankar, någon mer?