Anonym:
Hej gumman!
Låter jobbigt. Jag har hört att man kan få så efter en förlossning också.. Jag äter just nu Seroxat 20 mg/dag. Det har minskat de värsta tvångstankarna. Har du bara testat Cipramil eller har du även fått byta? Kanske behöver du testa en annan sort?
När man är deprimerad är man ju EXTRA sårbar för just tvångstankar. Och är man det minsta lagd åt oro, som person, så kommer dom lätt....
Jag fick ju en djup depression för 4 år sen, och var då sjukskriven i 2,5 år. Under den tiden var tvångstankarna som absolut värst och jag fick alla möjliga skadetankar. Särskilt när det gäller mina närmaste (dom man älskar mest och ALDRIG skulle skada!). Fick jättesvårt att vara ensam med min familj, för genast kom tankarna om att jag säkert skulle skada dom, helt absurda tankar... Jag blev sååå lessen av detta, och det fördjupade ju bara depressionen. Men sen efter 6 månaders medicinering med Seroxat kunde jag märka en LITEN skillnad....och vartefter depressionen började släppa så lättade även de värsta tankarna. För det hör ihop en hel del, ocd och depp.
Just mot tvånget känner jag att medicinen hjälpte mig mest, för jag vågade aldrig berätta (att många av mina tvångstankar var av sexuell karaktär) för min terapeut. Vi arbetade mest med att ifrågasätta negativa tankar, enormt nyttigt!! Men som sagt, vågade jag aldrig berätta om detta....skämdes.