• Kajsa1

Min son trivs inte i skolan

Vi har ett problem och jag känner mig så ledsen. Min son trivs inte i sin förskoleklass. Han har inte riktigt kommit in i gruppen och de andra pojkarna bryr sig inte så mycket om att leka med honom. Han är lite blyg och försiktig och de har han alltid varit men på dagis där han gick tidigare fungerade de bra. Han har gått på fritids sen 10/8 och fritid ligger i samma lokaler som skolan. Jag trodde att han skulle börja leka med dem, men inte. Så igår när jag var på föräldramöte så kommer en av lärarna fram till mig och säger att de verkar som om din son inte trivs så bra, han har svårt att komma in i gruppen. Kul att höra när man precis har klivit in i klassrummet. Så idag när jag skulle hämta honom är de en pojke som helt oprovicerat slagit till han vid ögat. De hade pratat med pojkens föräldrar och så, de var ju bra. Men min pojke var väldigt ledsen och han har varit de hela kvällen.
    I morse sa jag , de ordnar sig, nog ska väl du gå till skolan. De kommer att bli bra, och så känns de som om jag svikit honom, för de blev inte bra.
    Jag har pratat med min son och sagt att jag ska prata med hans lärare på onsdag och se om vi kan göra de till de bättre , komma på någon lösning eller så. Vi har bokat en tid då och de känns ju bra. De finns en annan skola inte så långt ifrån, kanske kan man byta om han inte trivs.
    Fy vad de svider i mitt mammahjärta, jag är så ledsen....min lilla pojke, jag vill ju bara att han ska ha de bra.
    Hur skulle ni ha gjort? Pratat med läraren och se om de blir bättre, eller byta skola på en gång. Eller om de inte blir bättre, byta efter jul?
    Kram från en ledsen mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-04 19:57:13:
    Om ni vill veta hur de gått för vår son så kika in på min blogg/ MHV

• Svar på tråden Min son trivs inte i skolan
  • skoog123

Hoppas detta löser sig, bra om man tar tag i detta på en gång.
    EN FÖRÄLDERS MARDRÖM!!

• Lima80

Vad jobbigt för er, jag förstår att du är ledsen!

Det är bra att din pojk är så pass öppen och berättar för dig hur han känner sig, det betyder mycket. Sedan är det jobbigt för de flesta barn i början när allting är nytt och man skall hitta sin plats. De barn som är stojiga och bråkiga nu, lugnar kanske ner sig efter ett tag.

Det verkar som att lärarna ändå tar tag i problemet, och då finns det mycket att vinna. Jag skulle fortsätta ha en öppen dialog med dem och ta varje dag som den kommer. Kanske kan du vara med i skolan någon dag, som stöd och för att se hur lärarna arbetar och hur kamratgruppen fungerar.

• apache

Usch ja,min son har också precis börjat 6 års och kom ensam från sitt dagis så han kände ingen och jag var (och är ) också jätteorolig då min son inte är den högljudda typen men han stortrivs i skolan och längtar till skolan på helgen hoppas hoppas det håller i sig.Hade jag varit som dig hade jag nog bytt skola,först prata med läraren men här är det ju viktigt att man har ett förtroende för fröken/lärarna och att dom tar erat problem på allvar.

Att skicka iväg sitt barn till skolan om dom inte trivs,inte har kompisar osv är fruktansvärt!

Kolla upp den andra skolan,prata med lärarna där,kanske får du större förståelse och kontakt där,prova,vänta inte för länge tycker jag.Att han blivit slagen är ju helt åt **********

Usch jag lider med dig och din lilla kille.

• Happy leen

usch va hemskt det måste vara, själv blir jag heltokig om jag hör lr ser nån som e elak mot min pojk :/
    Jag hade pratat me min son o kollat me honom om han skulle vilja byta skolan....Tror att det e viktigt att man tar tag i det så fort som möjligt så det inte sätter några spår.Kolla bara hur det ser ut o dagens samhälle...blir så förbannad på mobbning och våld.

Hoppas verkligen att det ordnar sig

• morzan4

Tycker att alla skolor , förskolor och fritids ska ha nolltolerans mot mobbing. det är ett gissel som förstör livet för så många barn. Byt skola om det inte görs något konkret åt det. Skulle bli galen om jag upptäckte nåt sånt i nån av mina barns klasser.
    Kramar till dig och din pojke!

• Max mamma

Usch å fy vad jobbigt!

tycker ni ska ha ert möte å se om fsk kanske kan jobba lite extra med "att alla ska få vara med" å lite gruppstärkande lekar å andra saker.I bland får personalen "hjälpa till" att få in barnen i andras lekar.kanske du kan vara med ngn dag å se hur det funkar på skolan?!

Sen tycker jag att ni ser om det går åt rätt håll-om inte-byt skola.
    Kramar i massor.
    Camilla

• Max mamma

Föressten har vi en "mobbingplan " på fsk där jag jobbar,den har vi utformat själva,vi har åxå en "Likabehandlingsplan"-mkt bra!

• Bröderna Bus

Om jag var du så skulle jag nog vá med en dag i skolan & kolla läget... Så länge barnen är så här små så funkar det kanske att mamma säger till, det kan ju hända att de handlar som de gör i oförstånd.
    Var inte rädd för att säga till!

• Kajsa1

Jag måste be och få tacka för era svar och fina ord på vägen. Jag har funderat mycket under helgen här , jag och min man. Ska förklara mig. De är ju kanske inte så att de att han har fått en eller två sparkar som är probemet i sig, visst är de inte bra. Men de som bekymrar oss allra mest är att han inte kommer in i gruppen. De andra pojkarna leker inte med honom och redan under inskolningsperioden så såg jag att de inte tog kontakt med honom och vår son försökte men de tog sig inte an det, så tillslut brydde han sig inte. Tänkte att de skulle ordna sig, men de har de inte gjort. Mycket jobbigt känns de att han är ensam och att han tyr sig till en fröken istället. Leka me den lärare i längden är ingen lösning.
    På måndag har han sin allra första utflykt och jag hade sett framimot den, men de gör jag inte nu, inte att jag ska vara med, men att få packa hans ryggsäck med fika för första gången, just nu känns de bara jobbigt. Så vad ska jag säga till min son...; de kommer att gå bra..och tänk om de inte gör de?
    Vi har iallafall beslutat oss för att ringa rektorn på den andra skolan och höra hur de är där om man kan komma och hälsa på och se hur de känns.
    Den skola där han går nu har ingen antimobbningsplan eller kamratstödjare. De verkar inte finnas någon handlingsplan- de gör de på den andra skolan. Ska ringa vår rektor och prata med henne på måndag. Jag mår så dåligt över detta....suck.

• Max mamma

Hej igen...alla skolor å förskolor SKA ha sånna planer!
    (det kan du ju berätta för rektorn..)

Lider verkligen med dej,vet hur det känns när ett barn inte kommer in sej med de andra,å ännu värre känns det när det är ens EGET barn!

Hör av dej å berätta mera!

Kram.

• noona

Min dotter började förskoleklass nu i augusti. På hennes skola jobbar de mycket med att alla ska få vara med och ingen ska bli retad och så vidare. Nu när fröknarna också sett att din son inte verkar trivas borde de ju kunna jobba för att han ska komma in i gruppen. Förstår att det gör ont för dig att veta att din son inte trivs. Tycker det verkar jätte bra att du ska ha samtal med lärarna och även kolla upp den andra skolan om den verkar bättre. Jag önskar dig all lycka till och hoppas att det löser sig. KRAM!

• nattis00

Hej....
    Nu var det ju där om vem man ska flytta på... Jag själv har en pojk som börjat "nollan" nu. Tycker inte du ska flytta på honom utan stå ut en stund till och prata med fröknarna och kanske ta kontakt med de andra barnens föräldrar och försök komma på en lösning tillsammans. Kanske inte det lättaste men det är värt ett försök.
    Kram, hoppas det löser sig för er.

• noona

Kajsa1- Hur har det gått med din son och skolan? Hoppas allt löst sig på ett bra sätt.

Svar på tråden Min son trivs inte i skolan