• Milimani

Mitt barn tittar inte på mig

Min tjej är fem veckor och kan fixera blicken ganska bra nu (hon är ju född 2 veckor för tidigt). Däremot fixerar hon sällan blicken på mig eller hennes pappa utan på saker runt omkring. Det är jättesvårt att fånga hennes blick och hon håller inte kvar den nån längre stund precis. Är det normalt eller är något fel?

• Svar på tråden Mitt barn tittar inte på mig
  • Neko

Jag har läst att så små barn helst tittar på hårfästet och inte i ögonen eftersom det är skarpare kontraster där och lättare att fästa blicken på, så det är nog helt normalt :)

• carola1977

tycker att alla små spädisar jag träffat inklusive min egen alltid tittar någon annanstans. de kollar definitivt aldrig, jo men väääldigt sällan, på den som håller dem. inget att vara orolig för alltså. det kommer när de blir större.

• mammapuh

Väldigt olika från barn till barn! Vårt första barn (en dotter) som har downs syndrom drunknade i våra ögon och tittade oss djupt i ögonen! Vårt andra barn (en son) hade vi ganska dålig ögonkontakt med i början och han är än idag inte någon sådan som tittar en djuuuupt i ögonen MEN han är en fullt normal kille ändå! Lillen var också sån som tittar en djuuuuupt in i ögonen precis som syrran (men utan Downs syndrom då *S*)

• Beatrize74

Barnet är så litet än så hon ser bara konturer och suddiga skuggor.

Det kommer med tiden, oroa dig inte.

• Milimani

Okej, då behöver jag inte oroa mig för det. Hittar väl snart nåt annat att oroa mig över Inte lätt att vara förälder för första gången!

Svar på tråden Mitt barn tittar inte på mig