• gulllis

Tips till min 30års middag!!!

fyller 30 på tisdag vad ska jag bjuda på för mat vi kommer att vara 17-18 st
    smörgåstårta ska jag ha men till middag då....
    får inte va för dyrt för det tillåter inte min börs just nu...
    alla tips blir jag glad för....

• Svar på tråden Tips till min 30års middag!!!
  • Pellerbom

Något köttfärsbaserat behöver inte bli alltför dyrt. Lasagne, köttfärspaj, shepherd´s pie kan alla förberedas i god tid innan dessutom. Servera en sallad till, så blir nog alla mätta och nöjda!

• gulllis

paj det låter ju gott har du något gott recept??

• Pellerbom

Jag brukar göra en pajdeg på
    3 dl. vetemjöl
    1 dl olivolja
    1-2 potatisar (kokta mosade)
    en nypa salt
    rör ihop, tryck ut i en pajform, förgrädda i 200 grader tills den har fin färg. Blir inte lika smulig som vanlig pajdeg.

Som fyllning kan man ju ha vad man tycker om. Till en köttfärspaj skulle jag göra en köttfärsröra med nötfärs, lök, morötter och lite nedsmulad fetaost för smakens skull, kanske oliver om man gillar det och lite vanlig ost på toppen innan den åker in i ugnen igen tills allt är genomvarmt och osten fått lite färg.

• gulllis

Tack så mkt..

Härligt med ett nytt recept på pajdag ska prova att göra dessa pajer låter gott man borde kunna göra i långpannan så man slipper stå med en himla många små

• Scrapmom

Något jag gärna gör om man är många och plånboken är lite tunn, är denna enkla men urgoda kycklingrätt.

Ingredienser:

Kycklingfilé
    Lök
    Svamp
    Majs
    Paprika i olika färger
    Vitlök
    Matlagnings alt. vispgrädde
    Creme Bonjour Cousin, jag brukar använda den med Karl-Johansvamp och kantarell.
    Salt och peppar

Bryn kycklingen, lägg den på en bädd av strimlad paprika, lök, och svamp. Tillaga i ugnen i ungefär 20 minuter i ca 200 grader.
    Värm matlagningsgrädde och Creme Bonjour tillsammans med vitlök och majs. Salt och peppra efter tycke och smak.
    Häll över grädd-bonjouren över kycklingen och grönsakerna och tillaga i ytterligare ca 20-30 minuter eller tills kycklingen är färdig.

Servera med kokt ris och en god grönsallad.

Smaklig måltid :)

Svar på tråden Tips till min 30års middag!!!