• Nilla74

Vad har era barn (ca 1½ år) för favoritmat?

Var på bvc i veckan, och de tyckte att vår lille kille på 18 månader hade gått upp för lite i vikt. Han hade vuxit bra på längden, men vikten hängde liksom inte med. Vi fick en tid för återbesök om 2 månader. Problemet är att han ÄR inget matvrak, och aldrig speciellt mycket.

Men för att få honom att äta lite mer, så tänkte vi prova nya maträtter. Vad gillar era barn speciellt mycket? Gärna tips på både frukost, middagsmat och mellanmål!!!

• Svar på tråden Vad har era barn (ca 1½ år) för favoritmat?
  • Hemma hos oss

Min son är 15 månader och äter allt!
    Han tycker mycket om pasta och köttfärssås, och så gillar han att äta frukost.
    Dessutom är han en godisgris, vilket är svårt att undvika med tre äldre syskon.

Till frukost äter han vaniljyughurt/havregrynsgröt och smörgås.
    Till mellanmål blir det frukt.
    För övrigt äter han samma mat som vi andra i familjen.

Han äter mycket, både mat och annat, men väger för lite.
    Det har hans äldre syskon också gjort. På BVC sa de att de även tittar på föräldrars och syskons vikt.

• SkogsKajsa

Lukas älskar klassiker som pannkakor, makaroner, korv, fiskpinnar. Men annars är han även tokig i att gnaga majskolv och så älskar han nudlar!

• Nilla74

Ok tack för svaren.. Fler?!

• frusandberg

Min Ida älskar egentligen all mat men speciellt då det är helt indränkt i sås (brås väl på sin far ) Jag har funderat på att göra crepes så pannkakorna blir mer "matiga", vad tror ni om det? Är ju oxå skapligt funkis att äta med händerna...

• Machapuchare

Majskorn är en riktig favvis hos oss. Det kan han äta själv med händerna och det är ju kul. Nu när han är över ett får han vanliga majskorn från burk (de är oftast lite saltade).

• Ninette

Mina barn älskar båda två keldas ostsås till kyckling och ris alt couscous med kokta grönsaker i. Dom äter som tokar när vi lagar till det

• Amorella

Min tjej gillar korv stroganoff som jag gör själv. Stek lite lök i mycket matfett, i med tärnad falukorv (ganska små bitar), tomatpuré, vispgrädde och finhackad persilja. Koka ihop. Det kan man ha till pasta, couscous eller ris. Brukar också ha kokta ärtor till.

• tjocken

Gör ni lagad mat till lunch eller bara till middag???
    Själv så lagar jag bara mat en gång per dag, är det för lite???
    Min son är 20 månader och han äter:
    *välling på morgonen,
    *gröt vid halv 12,(om han inte är på dagis)
    *middag vid 16.00(lagad mat, samma som vi äter)
    *vällling i sängen vid 19.00 tiden,
    och nån banan till mellanmål...

Låter det lite???

• tjocken

hans favorit rätter är:

korv o makaroner
    lasagne
    pizza
    spagetti & köttfärssås
    köttbullar
    fiskbullar
    kyckling o ris&curry
    ´kokt torsk  med äggsås
    pannkakor

Svar på tråden Vad har era barn (ca 1½ år) för favoritmat?