• Alvi

Vill byta stajl på vår inredning... Hjälp...

Ni kan gå in och kika i mitt galleri på hur vi har det hemma... Vi trivs båda i vårt hem...
    Men nu har vi megasuperstädat och röjt inför en spekulant på vårt hus, och nu tycker vi att det är så HÄRLIGT med alla rena ytor och ... ja, det blev så ljust liksom....

Gillar färger och fina prylar här och var... men tycker att det är SÅÅÅ FINT hos alla de som har det som är modernt nu, ljust och fräscht och "avskalat"...

Kikade in i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12027989.html och tycker att det är så himla fint, men samtidigt är jag rädd för att man ska tröttna när det är så vitt överallt... "IKEA-hem" som min man muttrade... trots att han också trivs nu när det är mer tomt här hemma...

Nån som har förslag på möbler, tapeter, affärer, stilar, som skulle kunna passa oss...?
    Rent, avskalat, men kanske ändå inte ...tråkigt...?

Förhoppningsvis ska vi flytta till större hus snart (snälla, håll  tummarna!! ) och då vore det ju ypperligt att svänga om hela alltet på samma gång.

• Svar på tråden Vill byta stajl på vår inredning... Hjälp...
  • eyry

kolla på länkarna där, och titta på stilen, sen kan man komplettera med saker från ikea och second hand exempelvis, tapeter från rusta osv.

det behöver inte vara jättedyrt!

2 små prematurer
  • Alvi

Vitt är asfint, men alla andra "stilrena" stilar går ju oxå bra... även "IKEA-hem"...

Antar att det inte finns så mycket tips att ge... mer liksom "Men gå till en möbelaffär, duuuh..."

Hmm... Skulle bara behöva ändra synen... ändra ögonen liksom, så att jag inte letar efter alla dessa färgglada prylar och möbler.. när både jag och mannen trivs när det är mer avskalat och "fräscht"...

eyry: Tack för svaret!

• 2mammis

Jag tycker det är fint att blanda både gammalt och nytt. En gammal stil men ändå modernt, om du förstår vad jag menar.
    Vi håller på att bygga ut vårt hus, och jag har valt ljusa färger i nästan alla tapeter, köket är dock vitt. Men jag tycker om att dekorera med "gamla" mörka detaljer m.m.
    Kanske inte till så mycket hjälp precis.

• Samla

Men börja med ett rum istället för att böka runt och försök fixa alla rum på en gång! Bestäm 1-2 färger som du vill ha som bas, tex vitt och grått. Eller tex marinlooken känns väldigt rent och piggt! Kikade in på dina bilder, i vardagsrummet är det för mycket olika material och färger. Om vi tar tex vardagsrummet så har ni en bra bas med soffan, fåtöljerna är inte de roligaste. Kanske byta ut dem till fåtöljer i samma stil/färg/material som soffan. Mattan gör inte mycket för rummet, det ser ut som en avgrundshål. Sisalmattor (finns på de flesta stora varuhus) är bra när man har barn, slittåliga och fläckar syns inte så mycket. Om du gillar den vita avskalade så byt ut soffbordet, det gör inte mycket för inredningen heller. En kul idé är att kolla på Blocket och köpa tex ett gammalt skrivbord, bakbord, matbord och såga av benen o måla vitt. Överhuvudtaget sök på Blocket för personliga och billiga möbler. Ta ner allt från väggarna och börja om, låt det vara tomt ett  tag och verkligen tänk till vad ni vill ha där, försök att hålla er till färgskalan även på det ni har på väggarna, tex en trevlig tygtavla, en stor tom vit lite snirklig ram med en stor krans hängande på, svartvita foto etc. Om ni absolut måste ha djur (fågel?) i vardagsrummet så finns det fina vita träburar i lite orentalisk/romantisk stil. Den där silverfärgade förvaringen ger mig kalla kårar, kanske två småskåp i avlutad furu som du målar tex vit/gråa (även här sök på Blocket!)

Livet är inte som en vandrig på ett öppet fält.
  • Novus

Min man var/är precis likadan. Han avskyr "ikeahem" där allt är rakt och vitt enligt hans mening. Vi har därmot gjort om i vårt matsalsrum nu ohc dte är övervägande IKEA möbler. Dock inte vitt

Det finns alltså mycket på IKEA som inte är traditionellt ikea

Svar på tråden Vill byta stajl på vår inredning... Hjälp...