• Pluttesnuttan

Kostar det att ligga på sjukhus i samband med komplikationer vid graviditet???

Tex om banet föds tre månader för tidigt... för föräldrarna betala något för den vården? eller om tex jag skulle drabbas av havandeskapsförgiftning o tvingas ligga på sjukhus???
    behöver man ha nån försäkring?

• Svar på tråden Kostar det att ligga på sjukhus i samband med komplikationer vid graviditet???
  • Sommaren22juni1979

Om barnet föds förtidigt så betalar du för den tiden du är inlagd ja , men oftast så ligger man inte inne mer än ett par dagar.
    Barnet betalar du inte för dock.
    Och skulle du behöva ha pump till att få ut mjölk så får du låna en gratis under tiden ditt barn ligger inne.
    MEN vet ej dock om de gäller alla län.
    Samma sak gäller vid Hsf .. du betalar för tiden du ligger inne
    OM du är under 20 år betalar man inte har jag för mig.

Min längtan efter en liten är STOR
  • Birgitta2

Man betalar 80 kr per dygn för sängplatsen.

• Annione

hos oss är det så att om man får vara på neonatal är det bara barnet som är inskrivet och det kostar inget för föräldrarna. Jag fick ligga på observation för ev havandeskapsförgiftning och betalade 80 kr/vårddygn. Detta är i Blekinge. Kolla upp vad de försäkringar du redan har täcker. Mer kan jag tyvärr inte svara på...

• Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2006-09-23 16:19:34 följande:
    Man betalar 80 kr per dygn för sängplatsen.
    Om du är 20 och över. Under den åldern är det kostnadsfritt.
  • MirjaochJolinesMamma

på Näl betalade jag 80:-/dygn på antenatal. Neonatal var gratis, då det är barnet som är inskrivet.

• kerstin71

Vi låg inne Markus 3 första månader varav 14 dgr på Neo, sen barnklinik. Vi betalade ingenting, hela barnsjukvården verkar ju också bygga på att en av föräldrarna bor med barnet och sköter det helt och hållet, men att man har tillgång till läkare dygnet runt pga barnets dåliga hälsa.

Vi bor förresten i Malmö, men låg på Neo i Hbg pga platsbrist.

Kram Anna

• Jazza

Trygg Hansa har en bra försäkring... kolla in deras hemsida och teckna en sån, den gäller fr v. 10 tills bebben är 6 månader...

• Omorfia

Man behöver absolut ingen extra försäkring för att täcka en ev. inläggning på sjukhus. De extra försäkringar man kan täcka handlar om ersättningar man kan få om barnet råkar ut för vissa handikapp i samband med födseln.

Det mesta som täcks i dessa försäkringar ingår redan i de flesta hemförsäkringar.

• Jazza

ok, då har jag blivit lurad, haha..
    nä, men en väninnna till mig födde sin pojke jättetidigt och hon hade fått betala sjukhuset pengar för att ligga kvar om hon inte haft denna försäkringen.... så jag tänkte att, jaja lika bra man tar den... den kostar å andra sidan bara en tusenlapp och då är ju bebbe försäkrad...

• skrosa

det finns gratis gravid försäkringar som kan täcka om det mot förmodan skulle kosta vilket jag inte tro förutom mat och 80 kr/dygnet. Trygg-hansa har en och länsförsäkringar har en men bara i vissa län de gäller från v 26 till barnet är halvåret och är gratis.

• Irma07

Sjukvårdande behandling när man ligger inne kostar inget alls. Förutom de 80 kr. per dygn man betalar. Barnet bor gratis tror jag...
    Tur att vi inte bor i USA, där måste man ha dyra försäkringar annars blir det dyrt!

Svar på tråden Kostar det att ligga på sjukhus i samband med komplikationer vid graviditet???