• Mmmajsan

Mascarponeglass???

Mmm, Carte D'Ors Mascarponeglass med syltrippel och pistagenötter!! Supergod!!
    När den serverades på en fest för ett tag sen, så påpekade någon annan gravid i sällskapet att mascarpone tillhör de saker man inte får äta, för att den är opastöriserad.
    Men när den säljs så här...som glass, svensktillverkad, massprodukt???
    Vi kunde inte hitta ngt om att den eventuellt skulle vara opastöriserad på förpackningen och festen slutade med att 3 gravida skippade glassen och 2 åt.
    Nu har jag köpt hem den glassen (extrapris på Ica!!) och undrar om det är nån som vet hur det ligger till egentligen??

/Glassugen M!

• Svar på tråden Mascarponeglass???
  • Skakis

Jag har ingen aning men det låter osannolikt att den skulle vara opastöriserad... Jag har ätit den och håller med om att det är mums mums!

• Carro Å

jag kan ju inte påstå att jag vet men jag kan ju inte tänka mig att den e opastoriserad... och står det inget om det på paketet så skulle jag ha käkat.

• Themis

Glass får inte tillverkas av opastöriserad råvara, så här skriver livsmedelsverket om pastörisering av mjölkprodukter i Sverige:

"Även om mjölken hos en frisk ko från början är steril måste man alltid räkna med att mjölken blir smittad med mikroorganismer. Denna smitta går idag inte att undvika. Mikroorganismer kommer främst från kons avföring och närmiljö. Dessutom kan mjölken smittas med sjukdomsframkallande mikroorganismer om korna har juverinflammation.

1937 kom en lag om att all konsumtionsmjölk ska pastöriseras, med undantag av sådan mjölk som konsumeras i mjölkbondens hushåll. Innan dess hade en tredjedel av alla svenska kreatur blivit infekterade med tuberkulos. Tuberkulosen hade spridits och blivit en folksjukdom som skördade tusentals människoliv.

I dag finns pastöriseringskravet fortfarande kvar i Sverige. En liten förändring skedde 1999 då det blev tillåtet att göra ost, smör, mesost och mjölkprodukter som filmjölk och yoghurt av opastöriserad mjölk. Det gäller under förutsättning att produkterna säljs direkt till konsumenten. Produkterna ska vara märkta med uppgiften "av opastöriserad mjölk"."

Källa: www.slv.se/default.asp
    --
    Det är alltså ingen fara med glassen, och för egen del hade jag inte bangat för opastöriserad mjölk dagsfärsk från en bondgård med bra hygien heller. Jag gjorde exjobb på Sveriges Mejeriers kontrollab för länge sen och de tar stickprov på råmjölk varje dag. Den är alltid prima vad jag vet och vi tog hem och kokade gröt till jul på det som blev över.

Snacka om skillnad med mjölk som är färsk för övrigt-den i butiken är ofta fem dagar gammal redan när vi bär hem den!

Svar på tråden Mascarponeglass???