• Minny

Färdigutbildad snart, har inte haft ett riktigt jobb förut!

Jag är färdig i januari med min utbildning till sjuksköterska, så nu sitter jag och funderar över hur jag ska skriva ett cv... mitt problem är att jag inte haft något jobb innan, bara några sommarjobb. Är 25 år, och utbildningen har varit tre år. Jag har varit sjukskriven en del, så därför har jag inte jobbat så mycket på somrarna mm. Det känns jobbigt att inte kunna skicka med mer än några få refrenser på sommarjobb jag haft. De måste ju unra vad jag gjort övrig tid? Vill ju inte heller säga att jag varit sjukskriven heller, det låter ju inte bra! Finns det någon annan som varit i likn. situation?

orolig jobbsökare

• Svar på tråden Färdigutbildad snart, har inte haft ett riktigt jobb förut!
  • KatjaMarina

Vill bara säga att jag är i samma sits.
    Men är 31 år!!!
    Har ingen konkret att fylla i förutom några vikariat och bara en massa studier.
    Sjukskriven rätt mycket jag med, inget man skriver direkt om man vill ha ett jobb....

"Vad har jag gjort alla år efter studenten?"

Ekar i min CV.....är man attraktiv på jobbmarknaden då??

Kan tillägga att jag tar examen i slutet av oktober.

• Lilja07

Men ni har ju pluggat! Det måste dom ju fatta! DU behöver ju inte skriva att du har vart sjukskriven, säg bara sanningen om dom frågar. Du hade oturen att du var sjukskriven. Du har ju din utb. Hoppas du snart får ett jobb!
    kram

• Elsans

Jag tycker att du ska skriva alla sommarjobb och praktikplaceringar du har haft, och tiden du har varit mammaledig, och om de undrar över vad du har gjort i övrigt så får de fråga det på intervjun. Eller menar du att du inte vill att de ska veta det alls??

Förresten så blir jag också färdig sjuksköterska i januari!

But our princess is in another castle.
  • greta2

Även om du varit sjukskriven för >tre år sedan så har du ju en slutförd högskoleutbildning nu, detta visar på ambition och vilja. Det ser säkert arbetsgivaren som positivt. Sjuka kan alla bli, det som är viktigast är att man tar tag i sin situation.
    Lägg tonvikten på dina sommarjobb och det du gjort/gör bra. Skaffa en eller två referenser /personer som kan tala om hur bra du är.

Välkommen till gänget! Jag är också SSK, sedan 10 år tillbaka.

• sandrilla

Känner igen mig. Har inte varit sjukskriven men har studerat en del saker som kanske inte varit så nödvändiga men som har varit bra för mig i min personliga utveckling och som jag trodde att jag skulle ha nytta av. Det kanske jag får så småningom. Är beteendevetare men har ännu inte arbetat med detta och vet inte heller riktigt var jag skulle kunna ha användning för mina kunskaper.

Har varit arbetslös en del och det ser kanske inte så bra ut i CV:t. Det börjar bli dags att se till att komma in i arbetslivet på riktigt och kanske få användning för mina utbildningar. Är 27 år nu. Tycker att 25 år låter mycket yngre.

• LillaLinan

Jag var i samma sits då jag kom ut som färdig lärare våren 2005, hade timvick som städerska/mattant samt 4 sommrar på hemvården bakom mig men kändes så tunt då jag skrev CV. Blev dock inte så långvarig på arbetsmarknaden då alla verkade vilja ha mig

• sakoline

Jaa är väl skillnad när man har en utbildning när man söker jobb, än söka till jobb utan utbildning! Är du SSK är väl det viktigast än att du jobbat som servitris för 4 år sen... :s
    Men hade du inte blivit SSK är det skillnad, skulle jag tro.

Svar på tråden Färdigutbildad snart, har inte haft ett riktigt jobb förut!