• Arctura

Lärlingsplats genom arbetsförmedlingen??

Är det nån här som vet hur en sån fungerar eller om det finns överhuvudtaget!? Jag läste om nån typ av lärlingsplats som arbetsförmedlingen står för (om man är arbetslös villsäga) och att man då får sin a-kassa som "lön". Nån som vet nått om detta?

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Svar på tråden Lärlingsplats genom arbetsförmedlingen??
  • Arctura
    Lola--> Jag har ju lika gärna kunnat fråga dig i din inbox du har ju svar på allt... Tusen tack! Men tyvärr så gäller det ju bara för 20-24åringar och jag är lite äldre
    *~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • Arctura
    Lola--> Jag menade inte svaret på nått negativt sätt. Såg att det jag skrev blev lite konstigt!! Utan jag menade att du är ju så duktig att hitta svar och så, så jag hade ju kunnat fråga dig direkt eller på jämtlandstråden, utan att skriva denna tråd...*ler*
  • Lola Jämtland

Ett levande uppslagsverk.

Kolla iaf om det inte finns möjlighet att få en lärlingsplats om du bara vet vart du vill vara o om det stället är med på det.
    Annars går det ju att fixa en praktikplats där o är de riktigt snälla kanske de vill hjälpa dig o på nåt sätt ta emot dig som lärling även om knäpp-AF säger ifrån?

//Drömmar är gratis....
  • Arctura

Ja jag måste nog det! Jag får sån ångest, jag vill verkligen inte vara arbetslös och bara söka jobb efter barnledigheten. Utan jag vill ut bland folk direkt lixom...

• Karisma

Sök utbildning genom AF. Du får a-kassa under studierna, praktik ingår.

Jag gjorde det. Läste på Lernia i Holmsund. AF har ngn slags deal m Lernia.

Direkt efter mammaledigheten hoppade jag på utbildningen, dagen efter avslutade studier hade jag jobb.

Blev CNC-operatör, men det finns flera olika utbildningar.

Kram K.

• Lola Jämtland
    Karisma skrev 2006-09-23 21:52:00 följande:
    Sök utbildning genom AF. Du får a-kassa under studierna, praktik ingår.Jag gjorde det. Läste på Lernia i Holmsund. AF har ngn slags deal m Lernia.Direkt efter mammaledigheten hoppade jag på utbildningen, dagen efter avslutade studier hade jag jobb. Blev CNC-operatör, men det finns flera olika utbildningar. Kram K.
    Om de har pengar ja till att betala utbildningen.
    När jag sökte en utbildning på Lernia så fanns det inga pengar kvar i den potten så jag fick ta studielån.
    //Drömmar är gratis....
  • Karisma

Lola:

Men va typiskt, då måste jag ha haft tur då. Fick iaf aktivitetsstöd under studierna. Även bensinersättnig för att jag pendlade 15mil per dag.

Så TS kolla upp om det finns pengar för dig att gå ngn utbildning. Jag gick en utbildning där jag hade stor chans att få jobb i min kommun. Vi har nga industrier här.

Kram K

• Arctura
    Karisma--> Ja det kan jag ju göra! I allfall kolla upp det! Tack för svaret!
  • Novus

Tänk på att bara för att du får samma ersättning som från Akassan är dte inte pengar från samma ställe. De kan alltså säga att de inte har råd fast du får samma ersättning. Jag sökte tex praktik men det fanns inga pengar och då var detta i mars månad.

• Karisma

Jag fick pengar från försäkringskassan varje månad. Utbildningen var det väl AF som betalade då.

Kram K

• Arctura
    Novus--> Ja det får man väl ha i bakhuvudet och sen får man hoppas på att man har tur då!!
  • Peand

Jag har gått en lärlingsutbildning via AF. Var på en resebyrå och fick även vissa utbildningar betalda. Och jag var över 30 år då!!!!!!
    Fick motsvarande a-kassan under tiden och målet var att jag skulle bli anställd efter lärlingstiden. Under tiden upptäckte jag dock att det inte var något för mig och tackade nej till fortsättning på den byrån.

Tyvärr vet jag att dessa lärlingplatser ibland utnyttjas av arbetsgivarna. Grattis arbetskraft är ju aldrig fel. Men så har det väl nästan alltid varit med sånna typer av åtgärder. AF är glada att få "ut" de arbetslösa medans arbetsgivarna gärna tar emot billig arbetskraft.

Hoppas att du hittar något som du vill göra och att det blir bra för dig.

• Arctura

Vart tror ni man kan ha "större" chans att få ett jobb efter en lärlingsperiod? Vilka arbetsgrupper?

• Ceridwen

Jag går just nu på en sån lärlingsutbildning genom ams på Lernia i göteborg!

• Ceridwen

Men jag är 24 och går den där för ungdomar 20-24år

• Ceridwen

Nu på Lernia är det så att de stämmer av med företaget efter varje månad ungefär för att se hur det går för deras lärling. De hör sig för om det kan bli tal om anställning så att inte arbetskraften utnyttjas. Är fallet så att de inte har planer på att ansälla så byter Lernia genast arbtesplats åt en.

• Ceridwen

I annat fall så får man en jävla bra erfarenhet!

Svar på tråden Lärlingsplats genom arbetsförmedlingen??