• spindelapa

Önskningar respekterade på förlossning?

Är det regel eller undantag att förlossningsbrev läses och beaktas? Hur mycket kan man kräva, hur kräver man?

Personligen så vill jag verkligen inte ha en massa människor i rummet - och absolut inte män (om det inte är akut nödvändigt)
    Ifall någon skulle röra mig utan att förklara varför, skulle jag se det som ett övergrepp :/ är otroligt känslig.

Jag är också rädd för att idiotförklaras, jag är 20 år gammal och liten och tunn, människor klampar gärna över mig när de får chansen, jag har svårt för att säga nej ibland.

Erfarenheter av bemötanden? Någon som sa ifrån vid dålig behandling och fick ett bättre?

Jag ska föda i sthlm, antingen sös eller karolinska.
    Känns som de lär vara helt proppade och utarbetade,med tanke på så många barn som föds i länet nu...

• Svar på tråden Önskningar respekterade på förlossning?
  • Novus

Att ingen man tex ska få medverka är nog ganska svårt att kräva.
    När man föder är det inte ens "massa" folk inne. det är du, den du har med dig, en BM och en sköterska. När jag födde var vi mest själva hela tiden jag och min man. BM kom in för att göra nån undersökning då och då och för att kolla läget med mig.
    I slutet gick dotterns hjärtljud ner och en läkare var tvungen att ta beslut om vad som skulle göras. Detta var en man och den enda läkare som fanns där då.
    Så sånt går nog inte att kräva bort.

Tycker att du ska förklara för den som är med vad du vill. Ska du tex ta lustgas kommer du inte vara riktigt "med". Jag kände det som en jättefylla Då är det bra om denna person kan tala för dig.
    Säg till när du kommer att du har vissa önskemål och att de verkligen läser ditt brev.

Har hört både en del som tycker det är bra med brev (alltså BM:ar) och andra som inte tycker det är speciellt bra

• Tindrande

Nu har ju inte jag fött i sthlm, utan i norrköping, men under båda mina förlossningar så har det varit många som fött, men de har varit helt underbara.
    De har läst mitt brev och respekterat det som stått, de har lyssnat på både mig och min man.
    Jag tror faktist att de allra flesta är så!

Lycka till!

• strojes

prata med din bm på mvc så kan hon hjälpa dig med formuleringar i brevet så att förlosningen kanske tar mer hänsyn. jag födde på danderyd och de läste mitt brev och följde mina önskningar så långt det gick.
    om det är saker du absolut inte vill vara med om så klargör det noga i brevet. tex om du inte vill att en läkarstudent ska vara med (det händer ofta att de går med en bm på förlossninen).
    ett tips kan ju också vara att försöka boka in ett besök på förlossningen innan och prata lite med de om hur de brukar göra osv. vet iaf att danderyd har tider som man kan boka in sig på för besök i förväg för att titta hur det ser ut.

• Julianna

Av alla de BM som jag träffade (låg inne 3 dygn) var det bara EN som kommenterade min förlossningsberättelse. Kan ju hända att flera har läst den, men inget sa nåt. Jag var för omtöcknad för att reagera på det, men efteråt har jag tänkt på det.

• Jossanundercover

Jag födde i Västerås och där vet jag att dom läste igenom förlossningsbrevet..Jag hade iofersig inte några större krav..
    Tror att det kan bli svårt att tex. inte vilja ha en man i rummet..Läkare och narkosläkare (om man vill ha ryggbedövning) är ju ofta män..
    Det jag tror är viktigt är att skriva kortfattat i förlossningsbrevet och ta med de för dig viktigaste sakerna

• Jonasson

Mitt tips är att du skriver ett förlossningsbrev, det gjorde jag. Skriv att du är i behov av och önskar ett tryggt bemötande och vill ha så få personer som möjligt därinne. Om du är rädd att känna dig utlämnad så kan du ju skriva det också och att du därför vill ha så lite folk därinne som möjligt. Jag valde att föda mitt första barn på sidan och hade lång sjukhusskjorta på mig. Kändes mkt bättre än att ligga på rygg. Hadeen kanonbra förlossning trost att det gjorde vansinnigt ont.Det var bara en bm med+ min man och en usk som kom in för att jag kräktes som bara den. Hade lustgas och andra inte medicinska bedövningar för att kunna vara med och ha kontroll över vad som hände i kropppen. Kunde följa de böcker som jag läst innan kring förlossningar och det gav mig en enorm trygghet under hela förlossningen. Var mer rädd för att sys än för att föda fast det gick bra för jag hade lustgasen då med. Lycka till!

• Lisa3

Jag födde på KS i Solna och fick ett otroligt bra bemötande, de hade verkligen läst mitt förlossningsbrev och respekterade mina önskemål, i och för sig hade jag inte så många......jag ville slippa läkarkandidater för dem hade jag fått nog av under graviditeten (tror jag råkade ut för såna varenda gång jag gick till mvc) och så ville jag ha lavemang när jag kom in. Sen så är det ju lite svårt att veta vad man ska skriva i brevet om man inte fött barn tidigare men jag kände verkligen att det var jag som styrde min förlossning med hjälp och stöd av en fantastisk personal. Lycka till!

• MissLilo

HAr fött två barn på karolinska.
    ÄR oxå relativt ung.....23.

Med dottern sa ingen något om nåt brev och jag kände bara att hela förlossningen var skit....inegn lyssnade, de bestämde....och jag vart hela bortaa av all lustgas+ utmattning. Folk sprang utoch in ur rummet, min sysyter hade störtböllat, min man hade tydligen suttitåpå bönpåsenhela tiden.....inget av det minns jag..är ett stort svart håll det att jag kom in tilld det att hon föddes. NEda jag minns e min mamma som hela tiden höll mn hand.

Med sonen skrev jag ett brev om hur jag viille ha det och inte ville ha det. De lsäste breet noga. HAde skrivit smärtfobi och sprutfobi med stora bokstäver...och de verkligen förstod det. JAg hade skrivit attt eda inte funkade på mig sist, så fick ett likvärdigt alteanativ ist. De sammaebetade mer med mig,...kanske för att jag var helvaken nu ocå, och inte helt borta(med dottern gickögone i kors, och jag andades lust gas non-stop och jag såg rakt igenommännsikpr....kunde inte ge ögonkontakt...det enda jag minns som de sa var bm's uppmaning till min mamma: "ta lustgasen från din otter, hon e helt borta".)

• spindelapa

nästa möte hos bm ska vi ha planeringssamtal inför förlossning,
    tänkte skriva ett kort meddelande till personalen med det viktigaste, med stora bokstäver där det behövs.

Det där med män i rummet tog jag upp förut hos bm, och hon sa samma sak som ni säger - att det ibland helt enkelt måste vara män där, tex att det bara finns manliga läkare att tillgå, etc,
    detta förstår jag - men ifall det kan undvikas så vill jag helst inte ha män där. Ifall man har ett val väljer jag kvinnor.

Man skulle varit miljardär så man kunnat köpt sig ett eget sjukhus och anställa egen personal! :/ slapp man oroa sig.

Någon som bytt bm under förlossning?

• Morrizz

Födde barn på SödraBB och hade skrivit ihop ett förlossningsbrev (så kortfattat som möjligt). Sen när det var dags att föda gjorde de precis som vi önskat oss. Faktiskt blev jag tom lite överraskad, för mitt under krystningarna kände jag något varmt mot mig...det var dom varma handdukarna jag hade bett om, som ska lindra risken att spricka medans man krystar ut barnet. Det tänkte jag inte på då precis, det enda man har i fokus är att få ut barnet...så vilken tur att jag hade skrivit det i vårt förlossningsbrev .

• nilam

Jag hann avverka två barnmorskor under min förlossning. Den första hade verkligen läst mina önskningar men det kan inte den andra gjort och tyvärr var det hon som kom in under den mest aktiva och intensiva fasen då jag inte orkade förmedla mig! Nu har jag pratat mer med min man så han får säga till om det är något som jag vill få sagt. Men första gången är man ju inte riktigt med på allt som händer, hoppas på att vara det denna gång...

• fenomena83

Jag tror det beror väldigt mycket på om dom är stressade eller inte och sådär... Jag frågade min bm på mvc hur vanligt det är att dom läser såna brev och hon sa att dom försöker ju alltid hinna... men att ibland så läser dom knappt igenom journalen eller det meddelandet som bm skrivit till dom där.
    Nu när jag födde så hade jag med mig ett litet brev. Det va skrivet i punktform och jag hade bara med det absolut viktigaste så det va rätt kort och lättläst. Så att dom skulle kunna hinna läsa det!! Men när jag kom in så va det bara jag som födde, så all fokus va på mig ändå Så dom hade all tid i världen till att läsa brevet och följde varje punkt slaviskt. Dom sa att det är jättebra när man skriver brev...
    men som sagt det är ju inte alltid dom hinner läsa, men hinner dom läsa visst tror jag att dom försöker respektera det mesta som går att respektera.
    Hade också skrivit "inga män i förlossningsrummet förutom läkare som är nödvändiga", eftersom jag vet ju att det kanske inte går att undvika. Och visst var ju narkosläkaren en man så vad kunde dom ha gjort åt det annars... sånt måste man ju tänka på.

• Duckan74

Jag vill inte heller ha manliga läkare. Aldrig varit hos en manlig gyn och kommer inte gå heller. Har varit med om en händelse som kan vara en av orsakerna. Är det alltså svårt att få den önskan uppfylld?
    Jag kommer att göra som fenomena83, stolpa upp punkter och min enda önskan är nog just denna, inga män. Ja, några småsaker kan jag komma på också.

Svar på tråden Önskningar respekterade på förlossning?