• Rapunzella

Hjälp - montera spjälsäng!!

Vi har fått en spjälsäng med sänkbar sida, men nu förstår vi inte riktigt hur den sänkbara delen ska monteras... Det är två jättelånga skruvar och två "öglor" ovanför varandra på två av benen (Bild finns i mitt galleri).

Gissar att de ska passas ihop på något sätt, men hur??

• Svar på tråden Hjälp - montera spjälsäng!!
  • Rapunzella

Någon som kan hjälpa mig?

• Liten blir stor

Vet tyvärr inte..men hoppas de löser sig. Kan ni inte ringa butiken ni köpte sängen i alternativt en butik som har sådana sängar?

• MammaHela

Ja jag kan hjälpa dig. Ska ta lite kort på våran spjälsäng så ska du få en bruksanvisning

Stolt mamma till 2 busfrön
  • Rapunzella

MammaHela - Underbart!!

• MammaHela

Nu har jag kollat på dina bilder och jämfört med våran säng. Vad jag kan se så fattas det delar på spjälsängen.
    Det finns tydligen bara 2 öglor på varje ben, och det ska finnas 3 öglor och en låssanordning. Så här ser våran ut:

Här ser du översta öglan och låsanordningen.

När du ska sätta ihop sängen så tar du skruven och sticker igenom den översta öglan, sen igenom hålet på sängsidan, sen genom den översta öglan längst ner på benen, sen igenom det andra hålet på sängsidan, och tillsist genom den sista öglan och fäster den på nått sätt (på våran så gängar man fast skruven i nerdesta öglan).

Så här der det ut:
    När man ksa sänka sidan så lyfter man upp den svarta flärpen på låsanordningen och sänker ner sidan:
    Så det är bara att leta reda på de delar som fattas och sätta ihop den
  • Rapunzella

Åh, tack!! Det verkar som att vi saknar en hel del delar... Vi har fått sängen begagnad, så jag undrar om man kan köpa reservdelar någonstans?

• MammaHela

Ja om ni inte absolut måste ha den höj och sänkbarn så är det bara att köpa en ögla till och sätta längst upp, annars vet jag inte hur ni ska göra.
    Ring runt och fråga i affärer som säljer spjälsängar.

Till våran kan man inte köpa reservdelar för den är för gammal, den låg min mamma i när hon var bebis och hon är 50 är

Men fråga dem som ni fick den av om de har kvar delarna någon stans.

• Rapunzella

Ja, vi får se om vi kan hitta några extra delar.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!

Svar på tråden Hjälp - montera spjälsäng!!