• sassy123

Pumpa i stället för att amma ?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 35 med mitt första barn och har börjat fundera lite över amningen, och det jag kommit fram till är att jag helst skulle vilja pumpa ut mjölk och ge barnet på flaska i stället för att amma. Fördelarna skulle vara att min sambo och jag då kan turas om med matningen, att det är lättare när man är ute någonstans (vill inte amma offentligt), att man slipper såriga bröstvårtor, etc. Men vad finns det för nackdelar? Är det bättre för barnet att amma, och i så fall varför? Eller funkar det att göra båda delarna?

• Svar på tråden Pumpa i stället för att amma ?
  • missteddy

om du inte vill amma så kanske det är lika bra att bestämma dej att inte amma alls utan ge ersättnining i stället men ge amingen en chans för det är de bästa en mamma kan vara med om

• Babie

Närheten vid amningen kan ju vara mysig för barnet. men man ska absolut göra det man själv vill, testa dej fram :)

• P med W F J

Det där kan bara du själv svara på tror jag . Men blir det inte jobbigt att pumpa ut för att sen mata på flaska?...tänkte att det i längden kanske blir mycke jobb?.

• Nbottning

Hej, vi har en tjej som det pumpats en massa till. Det är ett jättejobb hennes mamma la ner på det. Vinsterna är ju helt pappans och jag är glad att ha kunnat ta hand om Meja själv, så tidigt. Men det ena utesluter ju inte det andra. Hur ni än gör så är det erat val.
    Allt gott //Per

www.mejas.nu

• Maybeth

En nackdel är att det är ett slitgöra att pumpa. Tycker i alla fall jag. Först ska du pumpa, sedan ge barnet mjölken, sedan pumpa igen, ge barnet igen.... Däremellan ska pumpen och flaskorna diskas och eventuellt kokas. En liten nyfödd bebis äter långsamt och länge. Om du ska ut på stan måste du ta med dig den urpumpade mjölken kyld eller fryst och sedan värma den när ditt barn blir hungrigt. Det är svårt att förutse när små bebisar blir hungriga, och de är svårdistraherade när hungern sätter in.

Därför är det så praktiskt att ge barnet mjölken direkt från originalförpackningen, dvs bröstet.

Om det funkar att både amma och ge mjölken på flaska är omöjligt att svara på för just dig. Många bebisar börjar efter ett tag att föredra flaskan eftersom mjölken kommer snabbare och lättare ur den än ur bröstet. De ratar då bröstet och vägrar suga på det. Men å andra sidan finns det också bebisar som ammas och flaskmatas parallellt i många månader, t.o.m. över ett år. Det går inte att säga på förhand hur ditt barn kommer att bli.

Till sist vill jag också säga att du inte alls behöver få såriga bröstvårtor om du ammar. Såriga bröstvårtor handlar för det mesta om att bebisen inte har rätt tag om bröstet och går ofta att förebygga.

Lycka till med bebisen, hur du än gör!

• Fidget

Jag rekommenderar inte att pumpa. Pumpade dygnet runt i 5 månader åt min dotter bara för att jag ville att hon skulle ha bröstmjölk (funkade inte med bröstet, hon bara snuttade och blev varken hungrig eller mätt och gick ner nästan 1 kg den första månaden) Jag var ett vrak efteråt, sov inget eftersom jag ställde klockan och gick upp 2 ggr per natt för att pumpa och hela mitt liv styrdes efter pumpningar, rengöring av flaskor och pump, matning osv. Jag insåg det inte själv, men det var min BM som i princip förbjöd mig att sluta pumpa och ge ersättnig istället. Tackar henne för det, gud vad allt blev lättare sedan.

Dessutom så blir det så himla kladdigt, det luktar mjölk i hela huset.

Så prova att amma, det kanske är allt annat än du föreställt dig och sedan tycker jag att du skall bestämma dig efter det, ingen ide innan bebis är född.

Jag ville sååå gärna amma, men det gick åt skogen, så jag rekommenderar verkligen att du försöker innan bestämmer dig.

• sassy123

Tack för era svar! Hade inte tänkt på att det är så mycket jobb med att pumpa, får nog börja med att amma och se hur det känns...

• Helene m Olivia o Sigrid

Vänta med det där tills bäbisen har kommit och du kännt av hur det känns att amma osv.  Vill du fortfarande pumpa så kan du ju göra det.
    Det är smartast att låta amningen komma igång på naturlig väg först.
    Vill du att pappa ska kunna mata kan du ju pumpa ur och helst låta honom ge i mugg/drickskål.
    Såriga bröstvårtor får du om barnet suger fel! Det är inget som man automatiskt får bara för att man ammar.
    Nackdelar med pumpning kan vara att det är jobbigt, att det kan vara svårt att pumpa öht, alla kan inte pumpa.
    Det här med att amma offentligt, varför vill du inte det? Man KAN vara väldigt diskret med amningströja och kanske en tunn filt över bäbisen! Mycket enklare än att behöva hitta ett ställe att värma mjölken osv.

• skriva

Vi kör både bröst och flaska.

Pumpa fungerar inte för mig, det kommer ingenting, så när pappan ger så är det mjölkersättning. Han kan t.ex hjälpa till med nattmatning.

Så att du vill att ni båda två ska kunna mata har ingenting med amning eller inte amning att göra. Barnet kan ju acceptera båda delarna.

Innan jag hade ammat förstod jag inte riktigt vilken unik uppplevelse det är. Den första tiden var det asjobbigt och jag ville sluta men sen har det bara blivit bättre och bättre.

På samma sätt är jag tacksam att min sambo kan ge vår son med flaska. Det är underbart och fantastiskt att ha sitt lilla abrn i famnen och mata det, det tycker min sambo också. Och det måste väl vara skönt för barnet att få så mycket trygghet och närhet även från pappan.

Svar på tråden Pumpa i stället för att amma ?