Hur tar man bort en fästing lättast?
Min dotter snart två har fått en fästing på låret,någon som vet hur man lättast tar bort den?
Tacksam för svar!
Min dotter snart två har fått en fästing på låret,någon som vet hur man lättast tar bort den?
Tacksam för svar!
Vi tar en vanlig pincett och greppar så nära huden som möjligt, sedan drar vi rakt upp. För oss har det aldrig hänt att huvudet blivit kvar.
Vår 8-månaders hade en i örat (!) för några veckor sedan, det var lite pillrigt att komma åt den.
Lycka till!
med en fästingplockare Men om du inte har någon sådan hemma, tar du tag runt fästingen (kläm INTE) och drar den rakt ut. Kleta inte in den med fett, eller skruva ut den (gamla husmorstricks som inte funkar)
Säger som EKJ76:
Har du ingen pincett dra den RAKT UT !
Nyper till så långt ner på fästingen som möjligt, nyper till och skruvar ett halvt varv medan jag drar ut den.
Vrid inte!
www.vardguiden.se/Article.asp
Tack för tipsen! och tack speciellt till carisma95 som tipsade mig och gå in på www.vardguiden.se/Article.asp det var jättelätt och se hur man gjorde när dom visade film!
Våran dotter är inte hemma hon är hos sina morfäräldrar så jag guidar dom skriver resultat senare...
TACK!
Jag fick en fästing för ett tag sedan på insidan av låret. Den jäveln satt som berget.
Jag tog min ciggtändare, tog ett djupt andetag och eldade på fanskapet och voilá! Den jäveln släppte taget, skrumpnade ihop och dog.
Men fan, det gjorde rejält ont och jag blev ordentligt svedd på låret.
Etta med kokvrå: Tack för ditt tips! hade absolut gjort det på min man men inte på min 2-åring.
pincett och dra rakt ut är ju vad som rekommenderas. Ett annat sätt som alltid funkat för mig är att ta en tändsticka och med den försöka snurra på fästingen. Alltså inte vrida på den med våld (vilket inte går med en tändsticka eftersom den inte greppar på något sätt) utan helt enkelt irritera den så att den släpper. Dom släpper rätt snart när man håller på så.
Hm moppet precis vad vi gjorde,först en tändsticka (har hört att fästingar inte gillar svavellukt) den släppte inte men efter jag tog med en fästingbortagare var det hur enkelt som helst den släppte utan "motstånd" och huvudet åkte med tack och lov! Nu ser allt bra ut och tack ännu en gång för alla tips!
Bra att ni fick ut hela
Men även om huvudet skulle funnits kvar är det ingen fara, det finns en massa myter om att det skulle växa ut en ny kropp på huvudet, eller den om att huvudet kryper in i kroppen. Det är inte sant, kroppen reagerar på det främmande föremålet och stöter ut det