Ränta på topplån?
Som rubriken lyder; vad har ni för ränta på topplånet?
Är det bara bankens rörliga ränta eller är den på mer än så?
Som rubriken lyder; vad har ni för ränta på topplånet?
Är det bara bankens rörliga ränta eller är den på mer än så?
Brukar väl vara så att när man har topp och bottenlån så har man möjlighet att binda räntan på bottenlånet, men får rörlig på topplånet har jag för mig.
Har du tittat in hos SBAB? sbab.se/
Vi har SEB och har 4,15 på vårt topplån.
Ingen annan som kan berätta vad deras topplån ligger på för ränta?
Det är nog ganska mycket en förhandlingssak skulle jag säga. Men normalt ligger den väl som bäst på kanske 0,5-1% över vad den rörliga bottenlåneräntan är.
Jag är nästan säker på att du alltid har rörlig ränta på topplån. Den får du inte binda.
Jag vet att den alltid är rörlig och att det e olika så därför vill jag veta vad ni har
Om du tar lån hos SBAB så får du inget topplån. Dom tog bort topplånet för ca 1½ år sen. Super bra!!
Nu försöker man väl förhandla bort topplånet. Vår bank ville ha 85% botten, vi vill inte ha något topplån sa vi. Då fick vi samma ränta på botten som topp, den ända skillnaden är att de vill att man skall amortera på den delen som kallas topplån.
Vicky82:
SBAB har topplån som alla andra, men inte lika hög del, bara 5 %. Står på deras hemsida www.sbab.se
Carisma95:
Jaha, då måste dom ha återinfört det. För dom tog bort det just innan vi tog lån för 1½ år sen. Så vi har inget topplån, jätte skönt att slippa.
vicky82:
De värderade inte ert hus högre än köpeskillingen då?
Fast det blir i praktiken inget topplån eftersom man som regel inte lånar till hela beloppet, utan lägger 10% kontantinsats?
Karl:
Det kan väl diskuteras i dessa dagar med låga räntor. Tror det är många (inkl. vi) som inte har behövt lägga kontantinsats.
Sen är det naturligtvis det bästa...
Carisma95:
Nej dom väderade det inte högre än köpeskillingen. Jag vet vad jag pratar om. SBAB tog värkligen bort topplånet ca mars/april 2005. Tror du mig inte kan du ju alltid ring och kolla. Jag ser framför mig all reklam som satt precis överallt: SBAB slopar topplånet. Reklamen var i t-banan i varenda tidning man slog upp och på varenda annonspelare över hela stan.
Men jag minns att det blev lite krig mellan alla bakerna för att alla som skulle ta lån tog ju självklart SBAB och många bytte bank. Så det kan ju vara så att dom var tvungna att återinföra det igen.
Vi har FSB och betalar 3,24% på både bottenlån och topplån. Inget bundet, amorterar bara på topplånet.