• Julias mamma

Bröllop för ca 50 pers..hur mkt alkohol/pers?

Ja, som rubriken!

Hur mkt alkolhol bör/ska man ränka med per person.
    Ni som har gift er eller haft stora fester där det bjuds på allt, hur mkt alkohol hade ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 09:30:13:
    Omformulerar mig lite för att kanske få mer svar..

Hur mycket alkohol köpte ni in till den stora festen eller bröllopsfesten?

• Svar på tråden Bröllop för ca 50 pers..hur mkt alkohol/pers?
  • Alex26

På vårt bröllop
    1 glas mouserande till brudskålen
    1 glas vitt till förrätt
    2 glas rött till huvudrätt
    1 glas desertvin till deserten
    1 avec till tårtan
    /per person

Sen köpte vi lite extra öl och vin till dansen.

• luffilu

beror på vart man vill lägga nivån, men man kan aldrig ha för mycket. man dricker inte mer bara för att det är bröllop, så hinka på du, de löser sej.

• Julias mamma

Ja du, vart vill man lägga nivån?!
    Drickat får ju absolut inte ta slut, men det ska heller inte vara toksupa på tid....

• Alex26

Vi hade gott om alkohol men det var ingen som blev för berusad på vårt bröllop, de flesta dricker med förstånd på bröllop.

• Sunflower

Jag tror att man får lämna tillbaka den alkohol man inte druckit, om man köpt den på systembolaget. Min svärfar skötte den biten när vi jag och min man gifte oss. Men kolla med systembolaget

• Alex26

Ja, oöppnade flaskor får ni lämna tillbaka om man handlar på systemet.

Vi åkte til Tyskland och vi fick 6 flaskor vitt över och 3 lådor rött á 12 flaskor, samt 5 flack öl. Vår kompis skulle ha fest lite senare så han fick köpa det han ville till inköpspris och lite behöll vi själva som minne

• Julias mamma

Det känns som att vi har planerat rätt bra, men som sagt...det får inte bli torrt...

Hoppas på fler svar..

• Duckan74

Efter maten hinner inte folk dricka så mycket som man tror. Vet inte vad ni har kalkylerat med efter maten, till dansen men två-tre öl/cider/glas vin per man är väl bra om det finns iaf.

• PimpGizmo

Jag vet inte våra exakta siffror men vi har räknat såhär, två glas champange per person just i början 1 flaska vin per person + 2 glas whiskey samt 1 glas champange till tårtan. Vi kommer dessutom ha några backar med lättöl & Loka. Och det kommer garanterat att räcka. Vill inte heller som någon tidigare nämnde ha stupfulla gäster :)

• Julias mamma

Jag hoppas inte heller att gästerna super sig fulla som om det vore midsommar eller en 30-års fest...

Men man vill heller inte stå där när någon önskar en öl till och säga att det är slut...

Man vet ju heller inte riktig vad folk föredrar att dricka när det finns allt att välja på..

De flesta dricker säker vin till maten, men tänk om alla i stället vill ha öl..
    Man måste nästan köpa in lika mkt av allt, menar jag...

Det löser sig nog, vi har 15 plattor 33cl öl... det borde räcka om alla dricker vin till maten

• PimpGizmo

Julias mamma: Det tycker jag inte ni behöver oroa er för. Jag har varit på bröllop där man endast har haft rött vin och det var ingen som klagade. Men visst kan man ha lite öl, ta folköl då så slipper det bli så dyrt :)

• FruSascha

Vi hade välkomstskumpa, vin till för-varm och efterrätt, avec till kaffet och tårtan samt fri bar efter det.

• Julias Farsa

Ni kan ju köra alkoholfritt? Man kan väl ha kul utan droger =)

• Julias mamma

KLart man kan ha kul utan droger, men det är ju gott med ett par glas vin...

Svar på tråden Bröllop för ca 50 pers..hur mkt alkohol/pers?