• Lillsyrran

Vad innebär att vara halvfodervärd åt en hund?

Nån som vet det? Själv har jag fått för mig att man betalar en viss summa för hunden men sedan har uppfödaren rätt att ta en kull valpar och efter det så äger man hunden.
    Nån som vet om jag har fattat rätt?

• Svar på tråden Vad innebär att vara halvfodervärd åt en hund?
  • Jossan

jo det låter ju helt rätt..men jag tror att antalet kullar bestämmer uppfödaren men det brukar nog vara max 2 st tror jag om hunden är lämplig för avel vill säga

kram J

• Lillsyrran

Tack för svaret Jossan!

• Mirrabus

Halvfodervärd är att man betalar havla priset på hunden ca 4000:- och sen har uppfödaren rätt att ta 1 kull! Är man hel fodervärd betalar man inget för hunden och uppfödaren har rätt till 2 kullar! Gör upp allting ordentligt innan ni gör det så det inte kommer en massa efteråt!

Kram Anna

• Mirrabus

Halvfodervärd är att man betalar havla priset på hunden ca 4000:- och sen har uppfödaren rätt att ta 1 kull! Är man hel fodervärd betalar man inget för hunden och uppfödaren har rätt till 2 kullar! Gör upp allting ordentligt innan ni gör det så det inte kommer en massa efteråt!

Kram Anna

• Lillsyrran

Tack Anna (Mirrabus)

Har du hund själv?

• Mirrabus

Jajemän har tik som jag har varit halvfodervärd åt men nu är hon min! Sen har jag även varit det åt en annan hund men den har mitt ex nu!

Det är himla bra sätt att testa på, jag var rädd för att vara allergisk men det gick bra!

• Lillsyrran

Hur fungerar det? Tar uppfödaren hem tiken till sig när den tar valpar på den? Hur var det för dig?

• Teskedsmamman

Det är olika, vi var fodervärd till vår tik, betalade ingenting, uppfödaren skulle stå som ägare tills hon tagit två kullar och sedan skulle vi bli ägare. Vi band oss till HDröntga och kora hunden, nu hade hon HDfel och blev således obrukbar inom avel så hon blev överskriven på oss vid 1½ års ålder... Tyvärr fick vi avliva henne vid 3½ års ålder pga höfterna....

• Pallas Athena

Gällande för tik:
    Uppfödaren har rätt att ha hunden under två veckor vid löp (för parning) och vid valpning 3 veckor innan beräknad förlossning och 10 veckor efter.
    Antalet kullar är högst två, men det måste överleva minst en valp i varje kull, annars räknas det inte. Och detta får ske endast till tiken är 5 år.
    Gällande för hane:
    Uppfödaren har rätt att ha hunden under parning i upp till 4 dagar. Man förhandlar om antalet parningar, och även högsta ålder för parning.
    I båda fallen betalar uppfödaren för de kostnader som blir i samband med uppfödningen, men inget annat.

De flesta kräver även att hunden ska ställas ut, antingen av dem själva eller av fodervärden. Så det blir oftast en hel del springande på utställningar.. (Detta skrivs in i avtalet, och man kan därför inte vägra det.)

Jag har inte haft några bra erfarenheter av att vara fodervärd, det var ansträngande att åka på utställning i stort sett varje helg, och uppfödaren såg ju mest till sitt eget bästa, inte så mycket till hundens eller vårt. Jag har iofs inte upplevt hur det är att ta kullar på hunden, då det visade sig att vår hund hade en ärftlig sjukdom och alltså inte fick avlas på. Då ville uppfödaren ha 3000 kr för att vi skulle få ta över hunden, annars skulle hon ta tillbaka henne! Till slut, efter mycket förhandlande stod vi för operationen (som kostade 3500 kr), och hon skrev sedan över hunden på oss.
    *pust*
    Självklart finns det trevliga, omtänksamma uppfödare som inte är så här, men tänk på att det även finns fler av den här sorten (och även värre!)..
    Och tänkt på att det blir en hel del kostnader ändå, så ibland kanske det ändå är bättre att lägga ut en summa och äga hunden direkt..
    Lycka till!

• Mirrabus

Som det var för oss så åker man ner och parar sen åker man hem igen och får se om det blir något! Ca 2-3 vackor innan valparna ska komma åkte vi ner med henne och då behöll de henne tills valparna praktiskt tagit var leverans klara (8 veckor).
    Jag har bra erfarenheter av detta men det finns säkerligen skräck exemplar här oxå, därför viktigt att göra upp allt innan skriftligt!
    Vad för ras har ni tänkt er??
    Kram

• Lillsyrran

Vet inte riktigt! Kanske någon spaniel eller labrador, har vi pratat lite om.

• Mirrabus

Låter väl bra!
    Det är roligt med doggar

Svar på tråden Vad innebär att vara halvfodervärd åt en hund?