• Inen

Vad ska man undvika när man ammar?

Är de nåt speciellt man ska undvika att äta och dricka när man ammar. Tycker de verkar som min son har lite ont i magen ibland (han är tre och en halv månad) och jag undrar om de e nåt jag äter eller dricker som gör att han får knip?

• Svar på tråden Vad ska man undvika när man ammar?
  • marsmamman

Min son fick ont i magen när jag ammade och åt lök eller vitlök.

• Serina

Kostråd fins på slv.se.

En del barn är laktosintoleranta i början. Det går oftast över tills de är typ ett par år, men ajg har flera vänner vars barn har mått bättre under amningen efter att de uteslutit laktos ur sin kost.

• Guldglimt

Du ska undvika nästan allt Skämt åsido, en del barn får problem av: mjölk, choklad, tomat, jordgubbar o annat som innehåller rött pigment, vindruvor, äpple, kål, koffein, sådant som du själv blir gasig av exempelvis lök...Har säkert glömt en hel del, samt att vissa barn reagerar även på sådant som går bra för de flesta. Du ska dock inte ta alltför allvarligt på alla matrestriktioner, måttliga mängder brukar gå bra.

vitkål, lök, ärtsoppa, kaffe, mjölkprodukter, kikärtor och stark curry är exempel som min lillkille reagerade på.

• Lola Jämtland

Ingenting på en gång förutom det som står på slv.se (kostråd för ammande)

Resten får man prova sig fram med. Alla barn reagerar på olika saker. Så uteslut inget ur din kost förrän du märkt att barnet reagerar på det.

//Drömmar är gratis....
  • Inen

Tack för alla svar! Ska kanske dra ner på chokladen å se om de blir bättre, de e nåt som jag gillar att äta då och då.

• tirre80

På BVC sa dem, choklad, jordgubbar, gasbildande mat (plommon, lök mm) jordnötter, skaldjur.

• Lola Jämtland
    tirre80 skrev 2006-09-25 12:54:36 följande:
    På BVC sa dem, choklad, jordgubbar, gasbildande mat (plommon, lök mm) jordnötter, skaldjur.
    O det ska alla som ammar undvika? Utan att de provat innan? Eller?
    //Drömmar är gratis....
  • Sara K

Är det inte så att choklad, jordgubbar och skaldjur gör bebisar prickiga? Det är väl därför man inte ska överkonsumera det? Jag tror inte att magen regaerar på dom sakerna..
    Men lök, kryddor, kolsyra, mjölkprodukter och gasbildande mat (som kål, bönor, grönsaker o frukt) är väl sånt som dom kan få ont av tror jag. Man får prova sig fram!

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Tjej 83

jag äter choklad i masser o min dotter får inte ont i magen eller blir prickig.
    jag dricker mjölk, äter ost osv. händer inget.
    vågade inte testa skaldjur, så de vet jag inget om.
    äter inte lök, så det vet jag inget om heller.
    jordgubbar är sååå gott men inte ätit några i år, varför vet jag inte..

så alla barn är olika.
    min dotter har inte skikigt för något, bara då när hon va nån vecka och magen kom igång som den skulle. men alla barn skriker ju då..

men testa dej fram..

• xandra84

ngt ja märkt på min dotter är när jag druckit cola, kolsyran kan oxå vara gasbildande för de små...jordnötsringar e inte heller bra för henne...

• Inen

Va kul att så många svarat å vill hjälpa. Ska nu även dra ner på cola light som jag brukar dricka och se om de blir nån förbättring.

• tirre80

Tror man ska testa sig fram..

• Suskiv

Serina

Laktosintolerans är ytterst ovanligt hos bebisar. Bröstmjölk innehåller mycket laktos. Däremot är mjölkproteinallergi vanligt.

• onehappen

Jag provade att undvika det ena och det andra, men gjorde varken till och från. Bvc sa att det ENDAST är mjölkprotein som har bevisad påverkan.

Man behöver inte undvika något alls utom det, jag tyckte det "kändes" som han reagerade på cola så jag undvek allt med koffein fram till 5 mån ungefär. Vet inte om det var det, men kändes bra ändå att inte proppa kroppen full med koffein i vilket fall.

Provade undvika gasdrivande också, men han hade magknip ändå, som gick över av sig självt runt 3-4 månader.

Drack amningste och gav magmassage varje dag, kändes nyttigt, kanske hade nån viss effekt.

Mina ingenjörskollegor satte läsken i vrångstrupen när de hörde att det gick myter om att kolsyra skulle ge bebisen ont i magen, de kunde bara inte förstå hur det skulle kunna påverka bröstmjölken

• grabbmamman linda

Har ätit som vanligt.. o har inte märkt något på min lille.. utom när jag en gång åt ärtsoppa.. tänkte mig inte för alls.. det räckte man petade på honom under dagen för att han skulle prutta :) men han hade inte ont iaf..

• Cinnalinna

Jag har ätit precis som vanligt, men undvek laktosprodukter och kålsorter när han var mycket gasig ett tag.

I övrigt äter jag allt.

Svar på tråden Vad ska man undvika när man ammar?