• Bellaga

Får man verkligen inte dricka c-vitaminbrus???

Jag har druckit ett glas c-vitaminbrus till frukosten nästan varje dag, och nu säger min syster att man som gravid inte får dricka sådant, att hennes barnmorska sagt att det kan vara skadligt för barnet. har någon annan hört detta?

• Svar på tråden Får man verkligen inte dricka c-vitaminbrus???
  • LillaLinan

hjälp, jag har oxå druckigt det...

• Lola Jämtland

Vad står det på tuben?

//Drömmar är gratis....
  • JohannaGbg

Jag har fått rådet att dricka C-vitaminbrus tillsammans med mina järntabletter....

Skadligt är det inte iallafall.

• MammasJulia

Det drack jag när jag va gravid å min dotter mår bra..
    Aldrig hört..

• Bellaga

puuuh, tack. fick värsta nojjan att bebisen i min mage har blivit skadad bara för att man har druckit c-vitamin. skumt att syrrans barnmorska sa det..

• hjärnladyn

Personligen tror jag att det är mycket farligare att oroa sig för allt man sätter i sig än det är att äta "fel" saker då och då. Kan aldrig tänka mig att det är farligt med c-vitaminbrus.

Med stöd från både min bm och gynekolog äter jag allt som jag åt tidigare. Jag menar, parmaskinka äter jag kanske en gång i halvåret, liksom brieost eller insjöfisk. Hade jag oroat mig för allt tror jag att det skapat massor med stress som kan vara farligt för barnet. Obs, självklart dricker jag ingen alkohol, men annars lever jag i stort sett som vanligt. Både jag och bebisen mår bra.

• Lola Jämtland

Vad grundar sig den BM sitt uttalande på? Alltså vilken källa har hon hämtat sin info ifrån?
    För det finns tyvärr BM som delar ut helt felaktig info.....

//Drömmar är gratis....
  • Duckan74

hjärnladyn, min bm sa ungefär samma sak till mig och jag lever efter att "en gång är ingen gång" och mår jättebra. Vet att risken finns, men den är så liten och jag oroar mig inte så fasligt för allt. Sen är det upp till var och en hur de vill göra så klart.

• nilam

Det är ingen fara att göra det. Det jag hört däremot är att man ska dela tabletten i fyra delar och dricka under dagen vid olika tillfällen för att kroppen ska kunna ta upp vitaminerna bättre! Annars kissar man bara ut det mesta!

• hjärnladyn

Duckan74: skönt att höra att fler har fått samma råd! När man läser här på fl är det lätt att tro att man är helt ensam om att leva "som vanligt" utan att oroa sig.

Skönt att du mår bra!

• soraya

När man hör någon säga att något är farligt - eller hör någon säga att någon sagt att något är farligt, för den delen - då måste man öva det kritiska tänkandet och fråga sig VARFÖR detta skulle kunna vara farligt.

Fram för fler motfrågor! Och följdfrågor!

Hur i himlens namn skulle c-vitamin kunna skada fostret?

• Lola Jämtland
    soraya skrev 2006-09-25 11:06:44 följande:
    När man hör någon säga att något är farligt - eller hör någon säga att någon sagt att något är farligt, för den delen - då måste man öva det kritiska tänkandet och fråga sig VARFÖR detta skulle kunna vara farligt.Fram för fler motfrågor! Och följdfrågor! Hur i himlens namn skulle c-vitamin kunna skada fostret?
    Precis!
    //Drömmar är gratis....
Svar på tråden Får man verkligen inte dricka c-vitaminbrus???