• Sammie

5 km promenad för schäfervalp?

Ja, kan en schäfervalp på 5 1/2 månad följa med mig på 5:ans motionspår?

• Svar på tråden 5 km promenad för schäfervalp?
  • Sammie

Nån som vill svara för jag vill ut och gå nuuuuu!!!!!!!!!

• Heavenly Divine

jaa det ska väl gå bra!! Vår valp är drygt 7 månader nu och det funkar fint och gå såna sträckor med henne.

• Hallonsaft

Skulle inte ta ut valpen på en sån lång sträcka.

• BjörnesMagasin

Egentligen brukar man ju säga inga långpromenader innan ett års ålder på storvuxna raser, och helst röntga också innan man sätter igång med mera motion!!

Men jag skulle säga att nån gång inte är nån fara, bara han/hon orkar hänga med, men inte göra det till nån vana så tidigt......

• Splach

du vet väll om att det är farligt att mortionera en valp?

inte för att 5 km är långt, men det är långt för en liten valp, så jag skulle avråda dej från det

• BjörnesMagasin

Fast nu ser jag efter att jag skrivit mitt inlägg att du skrev 5:ans spår, jag tänkte av nån anledning på 2,5:an...

5 km är lite väl långt, tycker jag!!!

• Sammie

Tack för era svar. Är hundvakt över dagen bara,men vi får roa oss på annat sätt

• Gisse the one and only

5 km är för långt för en valp. 2 km räcker gott och väl i den åldern och då är det lite för långt det med.

• Nalle Puh73

Om du tar det lugnt och låter den gå i sitt tempo ser jag inget fel med det. Fast det beror ju lite på om den är van att vara ute och röra på sig så. Sätter på en sten och vila med jämna mellanrum om den verkar trött. Tror att det är bra att dom får röra på sig just för leder och muskler. Annars sliter det nog bara med på höfterna om det inte finns någon muskelatur runt som håller upp. Jag gick 3-4 km med mina hundar när dom var kring 4 månader och ingen av dom har haft bekymmer. Kom bara ihåg att valpen måste få bestämma tempo och ner den behöver vila. Du kan ju välja att gå en lite kortare skogpromenad, det allt kul att bestiga berg ( det vill säga små kullar och stora stenar ) för en lite valp.

• Mirris

När min lilla plutta var bebis så bäddade jag under vagnen med en säng! Där lärde hon sig efter 5 min att hon kund ehoppa upp o lägga sig när hon inte hade lust o gå längre

Nu är det ju en liten vovve .. kanske inte går så bra med en schäefer men ändå!

Så då var vi ute hur länge som helst o hon låg under vagnen o sov

• eddi

Du kan absolut gå ut och gå 5 kilometer med en schäfervalp.Du kan vara observant ifall den blir trött då kan ni ju vila en stund.Har själv schäfer och har aldrig burit dom i korta trappor och undvikit allt som endel tycker man ska göra för att leder kan fara illa.Dom hundar som inte har ledproblem far inte illa av att ta en lugn promenad på 5km.Dom uppfödare jag köpt av har tyckt att ifall dom har ledproblem är det faktiskt bra att upptäcka det i tidig ålder.Men mina hundar är 5 och 3 år och har klarat sig bra fast jag inte har överbeskyddat dom.

• Splach

eddi, det är ju faktiskt så att det kan upstå ledproblem mm som annars inte skulle upstå om man tar det försiktigt..

Vist jag bär inte heller hundar i trappor, har för den delen två trappor på 5 steg, så det är inga stora trappor, men skulle ALDRIG gå ut och gå flera mil med en hund under 2år, oavsett ras..

• eddi

Men nu var frågan 5km och inte flera mil.Flera mil skulle nog jag inte rekomendera.

• Splach

eddi..
    ursäktar om jag uppfattade ditt inlägg fel, men fick för mej att du tyckte det var okej att mortionera mycket när dom var valp, för då kunde man upptäka ledproblem tidigare..

• kornelia

Vad jag fått lära mig så ska man INTE motionera en valp. Det frestar på deras leder, höfter och ryggar. Storvuxna raser som dessutom har benägenhet för hd-fel bör man va särskilt försiktiga med. Varför ta risken...Gå halva sträckan i några månader så är ju vovven snart året o ni kan knalla så långt ni vill!

• Atrox

5km är för mycket för en valp på 5månader.

Svar på tråden 5 km promenad för schäfervalp?