• Splach

Varför gå flera mil om dagen med din hund under 2år????

Blir lika irriterad varje gång jag möter någon som stolt berättar att dom varit ute i skogen och gått i 4 timmar med sin hund på 8 månader, förstår inte dessa ägare att det är skadligt för hunden?..

Före 1½-2år ska inte hunden MORTIONERAS på ett sånt sätt, vist ska den ha mortion, men inte på det sättet, inte flera timmar promenad om dagen, vet inte hundägare om att det är farligt?

Många skaffar hund i drömmen om långa promenader etc, men det blir inte långa promenader, på ytterligare 1½-2år, såviadare man vill värna om hunden..

Är det bara jag som träffar på dessa människor? eller är ni fler? finns det någon här inne på FL som gör så mot sin "valp"?

• Svar på tråden Varför gå flera mil om dagen med din hund under 2år????
  • Hallonsaft

Jodå, jag har mött en och annan också.

• Sammie

Hej på dig! Håller fullständigt med dig. Jag har en vuxen schäferpojk på 6 år, nu är jag hundvakt åt en schäfer på 5 1/2 månad. Funderar på om hon kan följa med oss och gå 5 km rundan?

• Billy och Jag

ja, folk tycker nästan man är dum i huvudet och missunsam mot sin hund för att man inte går långa promenader. Visst, en 8 månaders valp kanske kan se vuxen och färdig ut, men har lååångt kvar.

• AgainstMe

Inte varje dag, men någon gång ibland kan ju hundrackarn få följa med.

Jag har aldrig övermotionerat mina hundar, däremot tränas dom gn spår, sök och lydnad. Plus att dom alltid följt med om man ex ändå ska ut i skogen, för att strosa eller plocka svamp.
    Emellanåt, mao.

• LillaStollan

Det beror ju lite på vad man har för ras också. Mindre raser blir ofta "färdiga" tidigare och klarar längre promenader.

Tror många överdriver motionsbehovet hos sin hund också för att verka duktiga själva. Min åsikt är att om man har möjlighet att ha sin hund lös ska man ha det, helst redan när den är liten. Då kan man inte dra den med sig på samma sätt som om man har den kopplad utan den får motionera på sina egna villkor.

• Splach

Lillstollan

jo men om hunden går lös, så går den både 2 och 3 gånger mer än vad du gör, eftersom den då springer runt fram och tillbaka, så har du gått 2km kan du räkna med att hunden gått minst 4-6 km under dom 2 km..

• Splach

Synd att inte dessa människor som går milspromenader med sina hundar, verkar veta vilken skada dom faktiskt gör på hunden..

Finns säkert dom som inte ens vet om att det faktiskt är skadligt, ja vist en liten hund kanske utvecklas fortare än en stor, men å andra sidan är hunden liten, så en promenad på 5km är väldigt långt för en liten hund, medans det kanske inte är lika långt för en stor hund, vilket faktiskt kan vara värt att tänka på, en mindre hund har mycket mindre steg och tar 2-3 steg när en stor tagit 1..

• Monstermamman

Å andra sidan kanske en liten hund har mer energi än en stor hund också?
    Jag kan bara se på syrrans Parson terrier som har energi och ork som få, han kan lätt vara ute och gå i skog och mark i en par-tre timmar utan att bli trött. Är det också fel då?
    Märker man inte på hunden också om det är för mycket för den och anpassar sina promenader efter individen? Eller?

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • Splach
    monstermamman

är hunden vuxen ser jag inget som helst problem med att den är i skogen ett par timmar om dagen, är det dock en valp, så är det synd om den..

Och nja en hund vet inte alltid vad som är bäst för den, går man mycket med sin hund, bygger den up kondition och muskler och klarar av mer och mer och mer..
    Små hundar är oftast mer energiska än stora hundar, dels får dom oftast mer mortion, då dom får gå mer på samma sträcka som en stor, sedan har dom inte lika stora kroppsdelar att röra, vilket gör det lättare att röra sej, sen är dom oftast framavlade för att vara små och pigga
  • LillaStollan

Splasch- Förstår inte riktigt om du säger emot eller håller med. Är inte säker på att du förstod mitt inlägg. Man märker oftast mycket snabbare när hunden själv väljer att varva ner om den är lös än om man har den kopplad var summan av det jag skrev.

Förstod att kommentaren om en liten hund tar fler steg och inte behöver lika mycket motion skulle komma och jag håller med, till en viss del. MEN det finns även motionskrävande mindre hundar också (framförallt vissa terriers), därför valde jag att inte skriva det i första inlägget.

Svar på tråden Varför gå flera mil om dagen med din hund under 2år????