• ixi

För- och nackdelar med babysim?

Just precis!

Jag är nyfiken på era erfarenheter av babysim. Min lilla Alva är tre månader nu och jag är lite sugen på att babysimma med henne, men har samtidigt hört en del negativt kring det.

Vad har ni upplevt? Går ni på sim eller har ni valt bort det? Varför?

tack!

• Svar på tråden För- och nackdelar med babysim?
  • blå krysset

Jag och mannen går på babysim med våra tvillingar. Det fungerar jättebra. Det var lite störk "första terminen" när de var runt 3 månader. Deras reflexer var lite väl starka, så de fick panik nästan när de varit under vattnet och kom upp igen. Men efter ett par test dyk så gick det bra. Nu "andra terminen" fullkomligen älskar de det. Far runt i badringar, åker kana, dyker och bara skrattar hela tiden. Tycker att du ska testa det! Det är jättemysigt att simma med barnen. Och det är ju du som bestämmer om barnet skall dyka eller inte.

• April Mamma

Jag har bara possitivt att säga ang babysim, sonen har gått 4 terminer och han gillade verkligen det. Det är hur mysigt som helst och barnet blir van med vatten.

Vad har du hört för negativt?

• nina80

Bara positivt. Vi har gått på det sen dottern var 3,5 månader och hon verkligen älskar vatten och dessutom lär de sig hur man ska bete sig i vattnet vilket är jätte bra för oss då vi t ex är mycket ute och åker båt på sommaren.
    Jag har inget negativt alls att säga förutom att man ät uppbokad 1 gång i veckan och att våra vänner hade ett öronbarn som det inte fungerade med pga att hon fick öroninflamation varje gång hon fick vatten i öronen. Lite dyrt är det också men åt andra sidan så kostar det att åka till vanliga simhallen också.

Helt klart värt det!

Vad är det för negativt du har hört?

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • ixi

Tack för era svar!

Det negativa jag hört har bla att göra med kloret, att det kan ge astmatiska besvär.  Och att bebisar varit mycket sjuka o förkylda i samband (efter)babysimmet. Känner även till ett fall där en bebis smittades med en parasit som kommit från nån som varit utomlands och sen varit i simhallen...lite läbbigt

• April Mamma
    ixi skrev 2006-09-25 16:34:13 följande:
    Tack för era svar!Det negativa jag hört har bla att göra med kloret, att det kan ge astmatiska besvär.  Och att bebisar varit mycket sjuka o förkylda i samband (efter)babysimmet. Känner även till ett fall där en bebis smittades med en parasit som kommit från nån som varit utomlands och sen varit i simhallen...lite läbbigt
    Oj, det lät läskigt...

Ja, barnen kan ju bli lite förkylda men samtidigt så kan dom ju bli det även annars också.

Kloret, ja det kanske inte är det bästa för dom små, vi gick i Hässelby och där är badet anpassat efter baby/barn sim så det är inte lika "klorigt" vatten där. Så jag är väl "bortskämd" med att ha badad där som det endast är till för bebisar/ barn.

Om du bor i Sthlm området så kan jag rekomendera Hässeby, jättebra ledare och som sagt så är allt barnanpassat. Det är en liten mysig bassäng.
  • Neko

Jag vill inte riktigt eftersom jag vet inte hur bra det är att öva reflexen där de slutar andas under vattnet, känns obehagligt på något sätt. Jag kommer kanske gå på babysim med Kira när jag vet att den reflexen har vuxit bort... är det någon som vet när den gör det?

• mludvigs

Vi har inte gått på babysim men valde istället något som heter 'Plask och lek'. Började när sonen var 10 månader. Ville inte gå innan för jag tycker det kändes läskigt med dyken plus att det var svårt att hitta en tid vi kunde gå alla tre som inte sammaföll med att sonen hade en sovstund.

Hur som helst har jag upplevt vårat 'babysim' som positivt. Sonen har inte emot vatten alls, struntar i om han ramlar och huvudet hamnar under vattnet, inga problem med att duscha, tvätta håret eller nåt sånt. Han älskar att bada!
    Det mest positiva har varit att jag numera känner mig ko-lugn när han är i vattnet - typ inte rädd att han ska drunkna bara för att huvudet hamnar under vattnet. Och är jag lugn och glad förmedlar jag ju det till min son.

Nu går vi inte längre (sonen snart 2 år) för det kändes jobbigt att binda upp sig en eftermiddag varje helg. Istället planerar vi att komma iväg till vanliga badhuset och busa där!

• MuminMy
    ixi skrev 2006-09-25 16:34:13 följande:
    Tack för era svar!Det negativa jag hört har bla att göra med kloret, att det kan ge astmatiska besvär.  Och att bebisar varit mycket sjuka o förkylda i samband (efter)babysimmet. Känner även till ett fall där en bebis smittades med en parasit som kommit från nån som varit utomlands och sen varit i simhallen...lite läbbigt
    Nya undersökningar har visat att babysim inte orsakar astmatiska besvär.

Förkylningar och sjukdomar sprids såklart på babysim likväl som på babyrytmik, förskolor och andra ställen där många barn träffas. Det tycker jag inte ska hindra dig från att träffa andra barn.

Det där med parasiten lät såklart läskigt men om man är på ett babysim som är godkänt av svenska babysimförbundet och som har en fungerande reningsanläggning så borde risken för detta vara minimal.

Klor: De flesta babysim drivs i "rehab"-bassänger då det endast är dessa som har tillräckligt varmt vatten, dessa är oftast gjorda så att klorhalten är minimal.

Neko: Jag tror du har missuppfattat det där med "att sluta andas"-reflexen, läs gärna lite på www.babysim.org så tror jag du ändrar uppfattning. Idag finns det flera sätt att lära barn dyka, bara ett av dem använder "reflexen" (som inte gör att barnet slutar andas utan att det stänger "struplocket")

Babysim handlar om vattenvana och vattensäkerhet, dykningen är bara en liten liten del av babysimmandet! Babysimmet har enbart positiva effekter på barnet, både fysiskt, psyiskt och socialt!

Jag tycker ALLA barn borde få uppleva den totala frihet som simningen innebär!
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden För- och nackdelar med babysim?