ixi skrev 2006-09-25 16:34:13 följande:
Tack för era svar!Det negativa jag hört har bla att göra med kloret, att det kan ge astmatiska besvär. Och att bebisar varit mycket sjuka o förkylda i samband (efter)babysimmet. Känner även till ett fall där en bebis smittades med en parasit som kommit från nån som varit utomlands och sen varit i simhallen...lite läbbigt
Nya undersökningar har visat att babysim inte orsakar astmatiska besvär.
Förkylningar och sjukdomar sprids såklart på babysim likväl som på babyrytmik, förskolor och andra ställen där många barn träffas. Det tycker jag inte ska hindra dig från att träffa andra barn.
Det där med parasiten lät såklart läskigt men om man är på ett babysim som är godkänt av svenska babysimförbundet och som har en fungerande reningsanläggning så borde risken för detta vara minimal.
Klor: De flesta babysim drivs i "rehab"-bassänger då det endast är dessa som har tillräckligt varmt vatten, dessa är oftast gjorda så att klorhalten är minimal.
Neko: Jag tror du har missuppfattat det där med "att sluta andas"-reflexen, läs gärna lite på
www.babysim.org så tror jag du ändrar uppfattning. Idag finns det flera sätt att lära barn dyka, bara ett av dem använder "reflexen" (som inte gör att barnet slutar andas utan att det stänger "struplocket")
Babysim handlar om vattenvana och vattensäkerhet, dykningen är bara en liten liten del av babysimmandet! Babysimmet har enbart positiva effekter på barnet, både fysiskt, psyiskt och socialt!
Jag tycker ALLA barn borde få uppleva den totala frihet som simningen innebär!