Spenatsoppa, hjälp tack!
Har nån något bra enkelt recept på spenatsoppa??
Har nån något bra enkelt recept på spenatsoppa??
Har du mixer?
Kör färsk spenat (el fryst) med mjölk och lite matlagningsgrädde till en "soppa". Häll i kastrull, koka upp med buljongtärning, salt, peppar, ev andra kryddor. Vi brukar äta varma mackor till och eventuellt ägghalva i.
annars kan man koka upp stuvad spenat (färdig från frysdisken ) med lite mjölk, buljongtärning, muskot, salt o peppar. Jag brukar ha hackat kokt ägg i!
Detta receptet gjorde jag förra veckan. ASGOTT! Och superenkelt.
Ingredienser
Portioner: 4
2 paket (à 250 g) djupfryst hel bladspenat
1 gul lök
1 msk flytande margarin
2 msk vetemjöl
12 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm peppar
1-2 krm riven muskot
4 ägg
Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Lättlagat
Gör så här
Halvtina spenaten och grovhacka den. Skala och finhacka löken. Fräs spenat och lök i flytande margarin några minuter. Pudra överk vetemjöl och häll på vatten. Smula i buljongtärningarna och låt soppan koka ca 10 minuter under lock. Rör i grädden i soppan och smaka av med salt, peppar och gärna riven muskot. Hårdkoka äggen. Skala och skär äggen i halvor eller klyftor.
Servera soppan med ägg, bröd och rökt skinka. Frukt är gott som dessert.
För alla? Fräs spenat och lök i mjölkfritt margarin och byt ut grädden mot soja- eller havrebaserad gräddprodukt om du inte tål mjölk eller laktos. Ersätt vetemjölet med samma mängd Maizena majsstärkelse som tillsätts i slutet av koktiden utrörd i lite vatten. Äggen kan ersättas med lite finstrimlad rökt skinka om du inte tål dem.
Jag hade lite mer spenat än där stod.
Och sen mixade jag faktiskt soppan för det är ltie lättare att äta då tror jag, men det är ju inget tvång!
Jag hade INTE skinka till...bara ägg.
Tack för era svar!!!
Brukar ta vatten, grönsaker, buljong, tomatpure och spenat. Det blir en jättegod soppa.