• Fru Fin

Dop på Allahelgona, är det fel?

Vi hade tänkt att ha dotterns dop söndag den 5 november, men då är det allahelgona, dagen då man åker runt och tänder ljus på de gravar "man känner". Anledningen till att vi ville ha då, var för att det var enda datumet som gudfar kan (kan är proffs. musiker, och är bortrest jämt!)

När jag ringde till kyrkan för att höra om det gick bra att ha dop ändå då, sa de att de aldrig hade haft dop på allahelgona, eftersom den dagen var "vigd åt att hedra de döda". Tjafs-Tant!!
    För våran del spelar det absolut ingen roll att det är allahelgona då, nästan tvärtom: Ska man döpas på hösten lär det ju bli den mysigaste helgen, med tanke på alla tända ljus på hela kyrkogården!!? Så tänkte vi iallafall..

Men vad säger NI, har kyrktanten rätt? Är det fel med dop på Allahelgona?
    (Hur skulle du reagera om du fick en inbjudan till det datumet?)
    TACKSAM för svar snarst! KRAM

• Svar på tråden Dop på Allahelgona, är det fel?
  • Lillamamma05

jag skulle nog tycka att det är konstigt-men man kan ju se det som att man hedrar de döda genom att välkomna ett nytt liv...fråga prästen vad han tycker om den tanken!

• Gakka

tror inte att jag skulle göra det, men om det känns bra för er, så varför inte? Säger som ovan, hör med prästen - en del vill inte döpa vissa dagar.

• Rusty

Om ni vill ha dopet i kyrkan så måste ni rätta er efter kyrkans regler. Under kyrkoåret finns vissa dagar då det helt enkelt inte passar sig att fira glada högtider som dop och bröllop, eftersom man på de dagarna firar nåt helt annat, som inte alls är glatt och roligt. Vissa dagar under påsken är ett exempel, då firar man ju minnet av korsfästelsen som inte är så himla festligt, och därför tillåter kyrkor i allmänhet inga glädjens högtider förrän på Påskdagen (då man firar att Jesus återuppstod).

Jag vet inte om Allhelgonadagen är en sådan dag men det verkar ju inte helt orimligt. Och isåfall får ni välja antingen en annan dag eller en ickekyrklig ceremoni.

• Mammatillfem

Kanske inte bästa valda tid för ett dop?

• lumman

Hej Fru Fin!

Du och jag måste tydligen vara lite udda....Vi ska hålla dop för vår dotter Alla helgona helgen (iof på lördagen den 4/11)! Vi tycker också att det är en mysig helg och vår församling hade inget emot att ha dopet då (Svenska Kyrkan). Jag säger "go for it"!

Lycka till!
    /lumman

• dison

Alla helgons dag är ju faktiskt på lördagen, den 5 november är ju söndagen efter Alla Helgons dag. Så på lördagen kan jag hålla med om att det kan kännas olämpligt, men söndagen borde vara okej.

• dison

lumman: oj, jag såg inte ditt inlägg innan jag skickade iväg mitt. Så du inte tar mitt personliga tyckande som ett påhopp:)

Men ni ska väl inte ha dopet i den minneshögtiden där alla de som avlidit under året räknas upp, eller hur är det tänkt?

• sophia77

Vi ska också döpa vår son i november. Pratade om denna helgen men när vi insåg att det var allahelgona så tyckte inte vi att det passade. För mig är det en helg då man hedrar de döda.
    Naturligtvis gör ni som ni vill, det är ju ni som är föräldrar och ni bestämmer när ni ska döpa ert barn.

• Elinore

jag hade inte firat dopgudstjänst den helgen.... tycker inte att det passar..det finns ju 51 andra helger på året

• halstabletten

Jag tror att det kan rimma illa för de som isf skulle gå från gravstenen till dopet på samma dag, det bli lite galet. Så av respekt för gästerna kanske man bör välja en annan dag. Sedan tycker jag att man vid kyrkliga riter bör respektera kyrkans åsikter...

Personligen "firar" jag inte allhelgona då min enda nära släkting som dött specifikt bett oss att inte tända ljus på hennes grav.

• lumman

Såhär är det i vår kyrka: Högmässa kl 11.00, dop kl 12.15. Dopet ingår alltså inte i högmässan utan hålls efteråt. Brukar man inte läsa namn och tända ljus vid en speciell cermoni på kvällen?

Synd att så många tycker att det är underligt att väja Alla Helgons dag till dopdag...Men som någon så vist sa; man gör ju som man vill...
    /lumman

• cantar

Lördagen är Alla Helgons dag, då man talar om helgonen i kyrkan. Söndagen är Alla själars dag, då man läser upp namnen på de som avlidit under året och i många kyrkor tänder ett ljus för varje avliden person. Tycker kanske inte det är den bästa helgen i höst.

• Marve

Vi ville också döpa lörd 4:e november men fick nej från vår församling och även närliggande församlingar. Man utför helt enkelt inte dop denna helg, tyvärr. Det fick bli lite ändring i planeringen men det går nog bra ändå.

• Ängel1982

När min dotter döptes för tre år sen så döptes hon på allhelgonadagen som i år är en onsdag (1 nov), ¨å var det en söndag. Det var inga problem. vad är skillnaden på allhelgona och alla helgons dag??? Ser att de bara ligger med några dagars mellanrum...

• dison

cantar: det verkar som om det varierar var man bor i landet, här är minnesgudstjänsterna på lördagen.

lumman: ja, enskild dopgudstjänst borde ju kunna erbjudas året om, vilket ni har haft tur och ha fått efter högmässan.

Svar på tråden Dop på Allahelgona, är det fel?