• Mamma till en Sol

Sen med grovmotoriken??

Skulle ni ha oroat er om er dotter var 10½ månad och varken kan sätta sig upp själv, resa sig upp själv mot möbler, visar några som helst tendenser till att börja krypa (alltså bara ligger platt på magen och avskyr det) och har fått sämre balanssinne på sistone?

Hon älskar att "gå", alltså att hon håller i våra händer och går omkring på golvet, det vill hon göra hela tiden. På sistone har dock balansen blivit sämre och hon går inte lika fort som hon gjorde tidigare.

Hon är väldigt duktig på finmotoriken och var tidig med det. Hon är väldigt verbal, kan säga flera ord och förstår desto fler. Hon tycker mer om att sitta och leka med sina leksaker, älskar att titta i böcker och att man läser för henne.

Det som oroar mig lite är att hon inte visar några tecken på att förstå hur hon ska göra alla ovanstående saker. Jag är fullt på det klara med att alla barn utvecklas olika och har aldrig funderat så mycket på detta. Vi tillbringar mycket tid på golvet, leker och jag försöker visa hur hon ska göra....

• Svar på tråden Sen med grovmotoriken??
  • AnneSophie

Man brukar säga att små barns hjärnor bara klarar av en sak åt gången. Därför kan det vara så att en del barn som är väldigt tidiga med att tex krypa och gå, kanske är senare med babyjoller, finmotorik och språk. Och vice versa.
    Din dotter verkar ju vara väldigt för sig vad det gäller språket, tidig alltså, och det kanske då innebär att hon blir lite senare på att tex krypa/åla och sedan gå.

Eller så blir hon en sån som skippar krypandet helt och en dag bara går direkt.

Gällade tex krypning så finns det ungefärliga riktlinjer, som bara är just riktlinjer och inget annat.
    Tidig 4-5 mån
    Normal 7-10 mån
    Sen 10-12 mån

Ta upp det med BVC om du skulle känna dig tryggare med et svar från en barnläkare, men jag hade inte oroat mig faktiskt. Inte om hon för övrigt verkar må bra.

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • Mmmm

Min son var väldigt sen med att krypa. Han ålade vid ca 10 månader. Sedan började han att krypa på sin 1 års dag. Nu är han snart 15 månade och han har inte börjat att gå själv ännu.

Han är en försiktig liten kille som älskar att gå, när ngn håller i honom. Han sitter gärna och bläddrar i böcker.
    Går längs möbler gör han, men det började han med vi ca 10,5 månaders ålder.

Så oroa dig inte! Det kommer.
    Det är ju oftast skillnad på första och andra barnet också. Vi har bara ett barn. Men kompisen fick sitt andra samtidigt som mitt första. Och hennes andra dotter var mycket tidigare med allt, än den första.

• Mamma till en Sol

Tack så mycket för era svar!

• mludvigs

Sen har jag märkt att när de lär sig en ny grej så kan 'gamla' färdigheter gå tillbaks lite.

• Wagram

Min son ar som din dotter, valdigt verbal (ligger fore sina jamnariga trots att vi upfostrar honom tresprakigt) och duktig pa finmotoriken, men relativt sen vad det galler grovmotoriken. Han borjade krypa nar han var elva manader (fran att inte ha verkat intresserad overhuvud taget innan) och nu nar han ar 12 manader gar han fortfarande inte och verkar inte heller intresserad av det. Nar vi fragade Elliots lakare sa hon att det som visar pa intelligens ar finmotoriken och spraket, och att om barnet ar tidigt med det ar det ofta sen med grovmotoriken. Hennes egen son borjade inte ga forrens han var 17 manader, men kunde i gengald saga flerordsmeningar vid samma alder. Det enda av det du skriver som jag blir lite tveksam till ar att du sager att hon verkar ha samre balans nu an tidigare, det kanske det kan vara ide att kolla upp.

• kroko

Här är en till med en kille som är mycket mer finmotoriskt och verbalt än grovmotoriskt inriktad. Han är tre månader prematurfödd, så hans korrigerade ålder är tio månader även om han egentligen fyllde ett år för några veckor sedan. Han gillar också att gå och hålla i mammas eller pappas händer, men har inte fått snits på detta med att krypa. Precis som du tyckte jag under en period att han blivit "vingligare", och långsammare, när han promenerade. Efter några dagar gick det dock upp för mig vad han höll på med: han tränade på att gå långsamt och göra vändningar! Självklart blev ju det mer komplicerat än att som tidigare bara sätta iväg rakt fram i full fart! Så vänta lite och se om din tjej verkligen blivit vingligare, eller om hon helt enkelt tränar in en ny promenadstil

• gummisnoddas

Tror inte du behöver oroa dig ett dugg! Kanske är ditt barn väldigt intresserad av att "prata" göra ljud, äta mat eller något annat som tar väldigt mycket energi just nu. Jag gick inte förrän jag var 18 månader! (å i dag kan faktiskt till och med jag gåFlört) Jag kröp aldrig och ville inte ligga på mage. Det blir folk av sådana som oss med! Njut av att du får lte lugna stunder ett tag till. När din bebis sedan lär sig kan det bli et himla spring... /Fia

• CeeJay

Jag skulle inte oroa mig om jag var i er sits. Men det är ju lätt för en annan och säga.. Vår äldsta dotter reste sig själv till sittande när hon var över året, började åka på rumpan därefter och när hon var 13,5 månader reste hon sig för första gången upp själv till stående. Samma dag började hon krypa på traditionellt sätt - nu är hon snart 2,5 år och hon kryper, ålar, hoppar, skuttar, springer och klättrar

Er dotter stödjer ju på sina ben vilket tyder på en vilja att utvecklas - vår tjej vill inte ens det. Vi fick gå hos sjukgymnast för att visa henne hur hon skulle göra och få henne att lita på sin egen kropp. Hon hade svårt med balansen ett bra tag och var väldigt "harig", tog sina första vingliga steg utan stöd dagen före hon blev 16 månader och någon månad senare gick hon nästan obehindrat.

Vår yngsta dotter är tvärtom. Upp och stå, gå, krypa klättra och vara överallt, hon är snart bara 10 månader och jag tycker personligen storasyster var "smartare" och väntade tills hon var säker på hur man gjorde

Oroa dig inte, men om du ändå känner dig orolig trots allt kan du alltid be om extra läkartid genom BVC för koll av muskler osv. Jag tror inte alls att det är något fel på er dotter men för att stilla er oro är det ju alltid bra att få bekräftat av läkare att allt står rätt till. Lycka till !

• Tant Green

Vid 10,5 månad kunde visserligen min dotter sätta sig upp, men hon gjorde inga som helst försök att förflytta sig varken framåt eller uppåt. Två veckor senare började hon rumphasa och samtidigt började hon resa sig upp mot möbler. Efter ytterligare två veckor kröp hon hyfsat (ett knä och en fot i golvet) och reste sig upp mot allt.

Så jag vet hur det känns, men plötsligt bara lossnade det! Nu är hon snart 13 månader och går inte själv ännu, men det känns som det är nära. Och det är bara två månader sedan hon bara satt stilla på golvet!

• Mamma till en Sol

Det känns så skönt att höra om alla andra barn som, precis som Cornelia, är tidig med andra saker än grovmotoriken. Jag vet ju egentligen att allt är okej, och jag försöker alltid undvika att jämföra med andra barn, men det är alltid skönt att en "bekräftelse" på att allt är normalt.

Annars får man ju intrycket att alla barn här på FL kan krypa innan de blivit 2 mån, gå innan de blivit 6 mån och prata långa meningar lagom till 1års-dagen.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

• snusans mamma

Låter som vår tjej. Hon är i dag 18 månader och kryper, springer, klättrar och tar sig fram med full fart och glädje.Det hon först gjorde var at hasa på rumpan vid ca 12 månader.
    Hon gick när hon var 13 månader , drog upp sig och kunde ställa sig själv först när hon var 15 månader och lärde sig krypa vid 17 månader. Jag hade tillslut mina funderingar. Var allt OK, men det ser jag att det är.
    Lugn allt ordnar sig.

• johannapalmlöf

Min dotter är 10 månader och är liksom din dotter tidig med att prata och förstå ord. Hon älskar när vi läser böcker för henne, hon är djupt koncentrerad om hon ser något intressant på tvn, hon skämtar och pratar med omgivningen. Hon är även tidig med finmotoriken. Hon går när vi håller henne i händerna (sedan hon var 6 månader) och hon ålar men baklänges. Hon har inte heller visat några tendenser till att resa sig mot möbler eller att krypa. Hon har vid något tillfälle och med viss ansträgning och med lite tur sätta sig upp från liggande. Jag upplever också att hon går mer ostadigt och saktare än tidigare men jag tror att det beror på att hon nu försöker att gå mer brett, hålla balansen själv. Förut gick hon som på en lina och väldigt snabbt, kanske det är så för din dotter med?

Svar på tråden Sen med grovmotoriken??