• sisley

Min katt luktar bajs hela tiden. Varför?

Min honkatt har ständigt en odör av bajs runt sig vilket jag tycker är konstigt. Inga av våra tidigare katter har det varit så med och det är ganska så störande när man vill gosa med henne.
    Nu har jag dessutom sett hur hon kanat med rumpan mot en av våra mattor, precis som om hon försökte rengöra rumpan eller att det kliar där.
    Bör jag ta henne till en veterinär eller kan jag göra ngt här hemma?
    Jag vill att hon ska lukta kattgott ju.

• Svar på tråden Min katt luktar bajs hela tiden. Varför?
  • Gosemaja

Kan hända att hon har mask. Kan vara därför att det kliar. Och mask kan ge diarré med följd att hon kanske får lite bajs i pälsen när hon gör i från sig.

Hör på apoteket efter avmaskningsmedel för spring/spolmask.
    Hjälper det inte, rådfråga en veterinär.

• sisley

Fast vi har maskat av henne precis och det efter ett råd jag fick här på FL. Det har inte hjälpt alls.

• Gosemaja

Ok... då är det lika bra att höra med veterinär. Kan inte komma på något annat just nu. Lycka till!

• Isfjord

Eller några körtlar som strular. Då gäller också veterinär.

Är hon långhårig kan det vara så enkelt att det fastnar i pälsen. I så fall ser du det enkelt och kan försöka klippa lite runt om. Ifall hon tillåter det, vår långhåriga tycker inte om när vi pillar kring baken på henne.

• sisley

Hon är korthårig och hennes analöppning är frilagd så att säga. Imorse luktade det så illa att jag duschade henne, vilket hon inte gillade. Men nu stinker hon igen efter att hon besökt lådan. Blä!

• Della

Ta med kattstackarn till veterinären då!!!

Hon mår tydligen inte bra för det är ju inte normalt att katter går och luktar bajs dagarna långa...

Nå? Vad hindrar dig från att ta henne till veterinären??

mvh/ Kattälskaren

• ahlcec

Zoegas, du har med all säkerhet rätt!
    Jag hörde med min polare som jobbar på djursjukhuset här i Hbg, och hon sa att det är svinvanligt att djur får problem med analsäckarna. Men opererar bort dem, alt. tömmer dem. Och så är det slut på bajslukten!

• sisley

Della:

Du får det att låta som att jag plågar min katt, eller förstår jag dig helt fel? Självklart är det inget som hindrar mig att ta henne till veterinären och jag har förstått efter svaren jag fått här att så bör ske också. Det var ju dessutom det jag frågade i min trådstart.

ahlcec:

Jag har också hört om det här fenomenet tidigare från andra kattägare att katter luktar bajs. Men nu vet jag mer vad det beror på.

zoegas:
    Tack för länken. Ringer veterinären imorgon och bokar tid.
    Tack ska ni ha!

• meya

Ja, hon kanske måste tömma analsäckarna... Det kan vara en infektion. Det är så äckligt att man spyr... Sorry, men så är det!

• ahlcec

meya - Ääh, det är väl inget! Det är ju äckligare för dem som tömmer säckarna.

Däremot är det ju skönt som fasen för dig som kan snusa på din katt igen snart. ;.)

• turia

min luktar ordentligt bajs när han varit på lådan- han bajjar i en med lock

• TessaLisa

testa att byta foder! En av mina katter hade bekymmer med magen och luktade ofta bajs + att hon hade bekymmer med gaser. Jag trodde att det bl.a. var analsäckarna som spökade och gick till vet. men det var inte dessa det var fel på. Hon rekommenderade foderbyte och det gjorde jag. Jag plockade bort alla mejeriprodukter ur kosten, skippade burkmat helt och bytte hårdfoder till Royal Canin indoor (har innekatter) och sedan dess är bekymren borta!
    Dessutom så har jag som bonus fått mer luktfria kattlådor eftersom att maten har "odeur control" (stavning?)

Svar på tråden Min katt luktar bajs hela tiden. Varför?