• Emzas

Namn på en rysk vinthund-borzoi? Hane...

Hej!

Vi får hem vår valp om en vecka, en borzoihane, men vi vet inte vad vi ska kalla honom!!!

Vi funderar på ngt som återkopplar till ryssland... eller ngt lite "större" namn då det blir en stooor hund...

Tips???

• Svar på tråden Namn på en rysk vinthund-borzoi? Hane...
  • LovelyDay

Karelin - som den ryske (sibiriske?) jättebrottaren...

• Quinny

Tigrus... Nä, men varför inte ?! Visste inte hur rasen såg ut, men sökte och hittade en kennel-sida... Kan bara säga - STOR hund!

Lycka till med jycken, ok!

• Allimac 2004

Hejsan Emzas!!
    Tycker Karelin var ett bra förslag...eller Alexander den store! !
    Hur är det med dig?
    Hoppas det är bra!

/Camilla

• Tossan79

Igor
    Vladimir
    Vasilij
    Dimitrij
    Ivan
    Feodor
    Alexej
    Oleg

• knaasen

Min kompis vinthund hette Bojarin

• Emzas

Allt sonen kunnat komma på är hockeynamn och min arbetskamrat säger Stalin, Lenin, Putin osv... eh... lite politiskt känsligt och inte riktigt min stil...

bra förslag, mera, flera!

• LovelyDay

Sen finns det ju förstås en massa ryska författare
    - Fjodor Dostojevski (Bröderna Karamazov, Brott och Straff; huvudperson Raskolnikov) och Leo Tolstoy kända för sina tegelstensromaner, Anton Tjechov som skrivit "Damen med HUNDEN" (långsökt), Bulgakov, Gogol, Boris Pasternak (Doktor Zhivago).
    Och så har vi ju kompositörer
    - Tjajkovski, Prokofiev, Rimsky-Korsakov etc...kort och gott: ryska kulturpersonligheter finns det ju gott om, botanisera bland deras namn eller namnet på deras verk/romanfigurer!

Ryska geografiska namn... slå upp en atlas och botanisera!

Och en liten notis: Alexander den store var från Makedonien, men det är ju inte nödvändigtvis avgörande i sammanhanget!

• april

Kanske dock inte ett ryskt namn vad jag vet men har alltid tänkt om jag ska köpa hane döpa den till Gizmo.

• Belladonna

Hej! Har du fått hem honom nu? Min mormor har tre borzoier. Tänkte på Mir som namnförslag, det betyder fred på ryska. Men Igor blir jättefint! Lycka till med valpen!

• Emzas

Japp!

Han är hemma, sedan över en månad och det funkar jättera½ Han har jättekul med barnen och ni kan ju gissa vilken chock han fick när snön dalade ner! Redan nu är han mycket större än våra tidigare "stora" schäfrar och när man går på stan så stirrar folk verkligen. Många tror inte på en när man säger att det är en valp!

• Belladonna

Oj, ni hade schäfrar från förut. Det är väl inte riktigt liknande träning nu längre då? Schäfrarna är ju lite lättare att lära. Men inte är Borzoier omäjliga dom heller, men ändå väldigt olika va? Vad har han för färg?

• Emzas

Jo... det är en väldigt stor skillnad i "uppfostran". En schäfer är en "hård" hund som kräver raka rör, lite rytande och ibland lite hårdare tag. Iaf de schäfrar vi har haft... men en vinthund är mjukare. Den blir förnärmad om man höjer rösten. Den skäller inte så mycket och det betyder att han inte säger till när han vill ut, han bara går och markerar med nosen på ytterdörren. är man inte där för att se det så...
    Igor är sobelfärgad och vit. En svart fläck på svansen har han också...

Svar på tråden Namn på en rysk vinthund-borzoi? Hane...