• Sandelina

Nån som installerat bergvärme?! Fördelar/nackdelar

Vi funderar på att byta energikälla..
    Är det någon som har lite tips och råd angående installation av bergvärme? Hur såg trädgården ut efteråt, kostnad, effektivitet mm

• Svar på tråden Nån som installerat bergvärme?! Fördelar/nackdelar
  • c1ssi

Vi har bergvärme...funkar jättebra, vi hade oljepanna innan och bergvärme är definitivt billigare... det syntes inte mycket alls i trädgården och vi betalade runt 90.000kr.

• schelena

Vi håller på och instllerar. Har ett borrhål nu och väntar på resten, bergvärmepumpen står och väntar. Imorgon kanske det händer nåt mer

• maha6305

Bergvärme syns inte så mycket efteråt
    Ytjord en hel del att återställa.

Har du chansen att välja så tag ytjord. Enligt en undersökning från SGI (som omfattar många installationer både i sverige och utomlands) är ekonomin i ytjord i snitt 8% bättre. (Den siffran inkluderar kapitalkostnad och verkningsgrad)

• Sandelina

Får jag fråga bara vad du menar med ytjord...?Ska läsa lite ur länken sen när jag har mer tid

• Sandelina

Hur lång tid har det tagit för er att installera allt?
    Schelena; hoppas ni får det klart snart då

• Clarenville

Vi satte in bergvärme i vårt förra hus, tog kanske en vecka med all installation + borrningen. Vi betalade 110.000 allt som allt och vi var jättenöjda med bergvärmen! Skulle helt klart välja det igen om vi någon gång flyttar till hus där man måste byta energikälla. Har fjärrvärme i huset där vi bor nu.

• Sandelina

maha; nu har jag fått förklarat av sambo vad det innebär med ytjord Tror vi håller oss för enkelhetens skull till bergvärme.

Clarenville; bra med positiva tankar kring det. Jag har varit lite skeptisk men får väl till att hålla med sambon snart
    Verkar ju väldigt smidigt när det väl är på plats!

• JeaJea

Vi har jordvärme.De grävde på hösten så trädgården var fin till nästa år, lite ifyllnad av jord och gräsfrö i gräsmattan bara eftersom det sjönk.

• gemelli

JeaJea:

Vad är det för skillnad på jordvärme och bergsvärme, vet du det?

• SVejsan

gemelli,
    Ytjordvärme:
    Värmepumpen ansluten till slang som är förlagd i slingor ( 100-300 m beroende på husstorlek) )i trädgården ,relativt billigt att lägga i jämförelse med att borra, väldigt vanligt i södra sverige där det är långt till berg, kräver större tomt och du får en hel del trädgårdsarbete.
    Bergvärme: värmepumpens slang leder rakt ner i ett hål rakt ner till berg. Kostar mer men kräver inget trädgårdsarbete och tomten kan vara mindre, Kom ihåg att du inte kan borra för nära brunnar och grannars hål (>20 m måste det vara) och ca 4 m från husvägg. Det som kostar mest här är fodret(metallrören) som krävs ner till berg.
    Snåla inte med djupet/slanglängden om ni väljer något av ovanstående, ofta offereras det på gränsen till för kort, vilket gör att du kyler ut hål, mark samt att du får en utrustning som inte fungerar som det skall.

Hur ser trädgården ut efter bergvärme ? Det beror hur skickliga borrarna är! Tänk på att det i offerten skall framgå att de skall täcka hus, att de skall omhänderta "kax", Kax = gucket som kommer upp ur hålet. Borrarna vi anlitade lyckades hålla rent bra, det blev spår efter larvfötterna (maskinen är TUNG), det ran pyttelite kax(typ grusvatten) kring hålet, sedan var det ju det grävda diket in till huset...)

C1ssi: Ni kom undan billigt! Kring storstäderna kostar det väl kring 130 000-160 000 kr. Men det beror främst på djupet man måste borra (Söderut, välisolerat, litet = mindre dyrt // Norrut, Dragigt, stort hus= Dyrt)

• Sandelina

Jag var skeptisk för att jag visste för lite tror jag och det känns som ett så mycket större projekt än att bara sätta in en luftvärmepump som vi hade tänkt först..

Har jag förstått saken rätt om jordvärme fungerar bäst i södra Sverige pga av värmen och soltimmarna? Bor i Uppland, så vi ligger väl på gränsen.. Huset ligger på 90kvm + 90 källare och tomten på 800. Har hört nånstans att "gränsen" för att sätta in systemet så det blir ekonomiskt ligger på ca 180 kvm?

SVejsan; tack för de bra trådsarna och tipsen! Det är väl dax att tag i detta på allvar då och få in offerter, nu när jag kollat med er på fl

• AvalonC

När man väl installerat bergvärme, vad kostar det då om året?
    I elkostnader och sådant???

Hur mycket skiljer det sig mot pellets?
    Någon som vet???

• SVejsan

Elkostnad: beror på husets storlek och isolering... Men om man jämför med ett hus som har vattenburen elvärme då kostar det mindre än en tredjedel. För varje kWh du köper får du upp 3kWh ur marken!

Pellets är billigare iofs med mer arbete!

Av jordvärme och bergvärme är jordvärme alltid mer ekonomiskt om man har tomten för det... Jordvärme kan man förlägga överallt och i Uppland funkar det bra! Det är förläggningsdjupet och slanglängden som är kritiskt, du vill inte att marken ligger i tjäle året runt.

Är hålet eller slangen för kort så riskerar man att allt fryser och man får köra på enbert el(patron)=dyrt och risk att saker fryser sönder.

Men mest ekonomiskt är ved och pellets, vi valde av bekvämlighet Bergvärme... (lika gärna som folk pytsar fram några extra kronor för en BMW eller Audi istället för en renault... ) Med pellets vet man dock inget om ev kommande skatter (och så tar det upp massa utrymme inomhus, det behövs dedikerat utrymme!, en värmepump får du plats med i tvättstugan, en sotig panna ...Nja)

Har ni tittat på de luftvärmepumpar som man kopplar till det vattenburna systemet, de kan ofta vara ett alternativ, om kylan sällan är under -10 (ju kallare ute ju mindre effektiva blir de)

• maha6305

SVejsan svarade bra angående skillnaden "ytjord" "bergvärme"!

Jag har länge reagerat över hur folk slänger sig med olika ord utan att tänka sig för.
    Säger man "markvärmepump" är det alltså ett samlingsord för en VP som tar energin ur marken på ett eller annat sätt, berg, sjö, grunda slangar, m m.
    Säger man "bergvärme" är det alltså ett enda specialfall.

En liten justering av siffran 100-300m. Så korta ytkollektorer räcker sällan till en normalstor villa. Förr hade man det då värmepumpen hade direktförångning (utan värmeväxlare mot en köldbärarkrets).
    400m är ett bra utgångsvärde, men det är beroende på markförhållanden och många andra faktorer.
    Då slangen läggs med minst en meters mesllanrum så får man alltså räkna med att det går åt kanske 500m2 trädgård. Med dagens små tomter kan det vara svårt att få till.

• SVejsan

Tack maha6305, för justeringen. Jag förskökte dra mig till minnes det hela, sedan har jag dessutom för mig att när man kommer upp i ett antal meter så krävs det två/flera slingor pga att det blir för lång sträcka för pumpen att dra tunt kollektorvätskan.

Att tänka på med ytjordvärmen också är att du kan inte lägga slangen för nära huset där heller....

Svar på tråden Nån som installerat bergvärme?! Fördelar/nackdelar