• Zodic

bebisar med örhängen?!

jag ser småbarn med hål i öronen väldigt ofta, och tycker det är helt sjukt. hur fan kan man utsätta ett barn för det??? och vi snackar inte 10åringar utan barn som är inte mer än 1 år!
    varför är det så viktigt??
    vad tycker du?
    jag vill gärna höra åsikter för det här...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 13:21:37:
    Tråkigt att en del tar så illa upp.

Ren fakta:
    Ingen seriös piercare skulle pierca ett barn, så antingen gör man det hemma utan sterila verktyg eller så görs det på en hårsalong där dom inte vet vad dom sysslar med. De pistoler som används går inte att rengöra och kan därför sprida diverse sjukdomar så som hiv och hepatit. Skulle du vilja att en läkare använde smutsiga instrument om du behövs sys tex?
    Sen krossas vävnaden av pistolen vilket kan leda till ärrbildning som inte går att få bort.
    De smycken som används är ofta av fel material, i alla nya hål ska man använda titanium. Inte silver eller guld.

Barn kan slita loss smyckena oavsett vad det är för sorts örhängen man använder. Detta har folk berättat om i tråden. Så risken finns att det händer. Om ett smycke skulle lossna och barnet sväljer det kan barnet kvävas, det krävs inte mycket för det.

Vad jag förstått finns det två olika anledningar att man utsätter sina barn för detta; tradition eller fåfänga.
    Men nu är det inte en tradition i Sverige, lika lite som könsstympning, tatuering på barn, att binda fötter etc.
    Fåfängan är vad det handlar om, men vart går då gränsen? Varför har man rätt att bestämma över någon annans kropp? Är det inte mer rätt att personen, när han/hon är tillräckligt gammal, får bestämma själv?

• Svar på tråden bebisar med örhängen?!
  • Maggiepuh

Jag är emot sådant... Tänk om ungen inte vill ha hål i öronen när det vet vad det innebär... Eller små bar är ju duktiga på att ta allt som glittrar och är fint (inklusive kompisens örhängen)... Det är ju också små delar, tappar ett örhänge och stoppar det i munnen.

• markattan

Ego att trycka hål i örona på små barn...det är deras ärr resten av livet..inte de vuxnas...

• Lola Jämtland

Förutom att det helt idiotiskt så ser det så billigt ut!

//För det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete iaf...
  • Ambi

Olika tycken i olika kulturer.
    Lika självklart som jag tycker att man INTE ska ta hål av många olika anledningar, så är det praxis i många andra länder.
    I vissa länder gör dom det redan på BB! Som standardrutin!

Inte min grej alls, håller med om att det finns så många risker med att fastna och infektioner och andra onödiga saker som kan hända.

• AnneSophie
    Lola Jämtland skrev 2006-09-25 21:34:12 följande:
    Förutom att det helt idiotiskt så ser det så billigt ut!
    Mmm tycker jag med. Jag får alltid lite white trash-association, tråkigt nog (eftersom det är mina fördomar som visar sig).
    Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • anna68

Håller med Anne-Sophie och Lola! Det ser rent ut sagt för j-t ut. Utländska föräldrar eller WT, tänker jag....

• markattan

förlåt om jag är sådan va: men hur kan det se billigt ut på en unge?

Att det ser illa ut kan jag fatta.....men billigt?!

• Dartmamma

Sen så gör det ju ont att ta hål i öronen med ... å så utsätter föräldrarna dom små liven för det...stackars barn..skulle ALDRIG utsätta min dotter ( om jag haft nån ) för nåt dyligt...vill hon ta hål i öronen när hon blir äldre så får hon göra det då men då har hon själv bestämt det...

• MARIA99

Jag är emot det! tycker det ser hemskt ut på små barn =/+ infektionsrisker såklart då.

Svar på tråden bebisar med örhängen?!